dc.contributor.author | Hafsås, Dan Jøran | |
dc.date.accessioned | 2017-08-14T11:04:21Z | |
dc.date.available | 2017-08-14T11:04:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2450619 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å få en dypere forståelse for hvordan selvreguleringsprosessene ser ut for unge talentfulle (sonelagsspillere/kretslagsspillere) fotballspillere i alderen 14-16 år. Problemstillingen aktualiseres da forskning viser at gode selvreguleringsprosesser kan være en viktig faktor for fotballspilleres utvikling på veien mot ekspertisenivå. I tillegg kan selvregulerende læringsprosesser hjelpe mennesker til å lære mer effektivt og kan dermed assosieres som viktige for fotballspilleres utvikling og læringseffektivitet. For å finne ut hvordan selvreguleringsprosessene blant unge talentfulle fotballspillere var, ble en kvalitativ metode benyttet. Seks unge fotballspillere ble valgt ut fra fotballkretsens (i regi av Norges Fotballforbund) uttak for sone eller kretsslagssamlinger. Et semi-strukturert intervju av hver enkelt spiller ble gjennomført og spørsmålene var hovedsakelig basert på spillerens evne til å sette seg mål. I tillegg ble spillernes evne til å planlegge, selvmonitorere, evaluere og reflektere over egen utvikling undersøkt. Disse aspektene er sentrale i en selvreguleringsprosess. Funnene tyder på at selvreguleringsprosessene blant de unge fotballspillerne var i en startfase der spillerne treffer på flere grunnleggende aspekter ved selvregulering og selvregulerende læring. Funnene indikerer likevel at en del av de selvregulerende prosessene var under ubevisste forhold og at spillerne mangler en del aspekter av de selvregulerende prosessene for å være gode selvregulerende elever. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | fotball | nb_NO |
dc.subject | ungdom | nb_NO |
dc.subject | selvregulering | nb_NO |
dc.subject | nih | nb_NO |
dc.subject | masteroppgaver | nb_NO |
dc.title | Hvordan ser selvreguleringsprosessene ut for unge talentfulle (sonelagsspillere/kretslagsspillere) spiller i alderen 14-16 år? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology | nb_NO |