Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Gro Merete
dc.contributor.authorMøen, Inger-Lisa
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2017-08-28T09:33:52Z
dc.date.available2017-08-28T09:33:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTidsskrift for nordisk barnehageforskning. 2017, 15, doi: 10.7577/nbf.1790nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452017
dc.description.abstractBarnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner erfarer å skulle integrere sine fag i et felles kunnskapsområde, og utfordringer de ser i dette arbeidet. Vi bruker deler av Basil Bernsteins teori og begrepsapparat i analysen. Våre funn viser at faglærerne har en sterk identitet i faget sitt, og at det tar tid å endre til kunnskapsområdeorganisering. Implementeringen av den nye rammeplan støttes opp av tolkningsfellesskap, gode kollegasamspill og felles ideologi i de praktiske estetiske fagene. Samtidig ser de ideologiske visjonene om mer integrert profesjonsutdanning for barnehagelærere ikke ut til å være innarbeidet på institusjonsnivå. Faglærerne opplever derfor utfordringer i dette nye fellesskapet som barnehagelærerutdannere .nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHiOAnb_NO
dc.subjectbarnehagelærerutdanningnb_NO
dc.subjectBernsteinnb_NO
dc.subjectkunnskapsområdeorganiseringnb_NO
dc.subjectkunstfagnb_NO
dc.titleFra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endringnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.journalNordisk barnehageforskningnb_NO
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/nbf.1790
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel