dc.contributor.author | Eide, Gro Merete | |
dc.contributor.author | Møen, Inger-Lisa | |
dc.contributor.author | Borgen, Jorunn Spord | |
dc.date.accessioned | 2017-08-28T09:33:52Z | |
dc.date.available | 2017-08-28T09:33:52Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Tidsskrift for nordisk barnehageforskning. 2017, 15, doi: 10.7577/nbf.1790 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2452017 | |
dc.description.abstract | Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner erfarer å skulle integrere sine fag i et felles kunnskapsområde, og utfordringer de ser i dette arbeidet. Vi bruker deler av Basil Bernsteins teori og begrepsapparat i analysen. Våre funn viser at faglærerne har en sterk identitet i faget sitt, og at det tar tid å endre til kunnskapsområdeorganisering. Implementeringen av den nye rammeplan støttes opp av tolkningsfellesskap, gode kollegasamspill og felles ideologi i de praktiske estetiske fagene. Samtidig ser de ideologiske visjonene om mer integrert profesjonsutdanning for barnehagelærere ikke ut til å være innarbeidet på institusjonsnivå. Faglærerne opplever derfor utfordringer i dette nye fellesskapet som barnehagelærerutdannere . | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | HiOA | nb_NO |
dc.subject | barnehagelærerutdanning | nb_NO |
dc.subject | Bernstein | nb_NO |
dc.subject | kunnskapsområdeorganisering | nb_NO |
dc.subject | kunstfag | nb_NO |
dc.title | Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.source.journal | Nordisk barnehageforskning | nb_NO |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.7577/nbf.1790 | |
dc.description.localcode | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education | nb_NO |