Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasland, Erik
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.date.accessioned2017-10-10T11:04:18Z
dc.date.available2017-10-10T11:04:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1(3), 5-17.
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459412
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.
dc.description.abstractBakgrunn: Vurdering av elevers innsats i kroppsøving har aktualitet både faglig og politisk. Det finnes likevel relativt lite forskningskunnskap om hvordan innsats gjøres i praksis. Noen studier indikerer imidlertid at kroppsøvingslærere oppfatter og bruker innsats på ulike måter i undervisning og elevvurdering. Forskningsspørsmål: Hvordan konstitueres innsats i kroppsøvingsundervisning? Metodologi: Diskursteori inspirert av Michel Foucault brukes som rammeverk for feltarbeid og analyser. Fra et omfattende materiale produsert gjennom feltarbeid ved fire videregående skoler i Oslo, anvendes tre situasjoner fra to lærere. Begrepene eksaminasjon og klinisk blikk brukes i analysen av hvordan innsats kommer til uttrykk i undervisningen. Funn: Overordnet viser våre analyser at innsats blir noe læreren «lett kan se». God innsats uttrykkes som at elevene står på slik at de blir drivende svette, at de forbedrer seg, samt at de fremviser positiv innstilling slik at de bidrar til å gjøre andre gode. Diskusjon og konklusjon: Når læreren gir det de «ser» forrang i vurdering av elevers innsats, blir elevens synlige aktivitet tillagt stor vekt. Andre (lære-) prosesser og refleksjoner som foregår i og mellom elever kan bli unndratt lærerens forståelse av elevene, med fare for å innskrenke alternative måter å forstå elevers innsats i kroppsøving.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectinnsatsnb_NO
dc.subjectblikknb_NO
dc.subjectdiskursanalysenb_NO
dc.subjectFoucaultnb_NO
dc.title"Det er lett å se hvem av dere som har god innsats". Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøvingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.rights.holder© 2017 E. Aasland og G. Engelsrud
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Education
dc.identifier.doi10.23865/jased.v1.889
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel