Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.contributor.authorNordtug, Birgit
dc.contributor.authorØien, Ingvil
dc.date.accessioned2017-10-24T09:18:36Z
dc.date.available2017-10-24T09:18:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFysioterapeuten. 2016.nb_NO
dc.identifier.issn0807-9277
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2461678
dc.description© 2017 Fysioterapeutennb_NO
dc.description.abstractInnledning: Artikkelens hensikt er å belyse at faglige begrep om kroppen er grunnleggende for fysioterapifaget. Fysioterapeuter har til felles at de berører og berøres av andre menneskers kropper. Hvilke(n) kroppsforståelse(r) fysioterapeuter har felles, må dermed avklares. Barnekroppen brukes som case for å belyse relevansen av teori om kroppen. Hoveddel: Fysioterapeuter kan merke og fornemme den andres og egen kropp slik kroppene er og uttrykkes i bevegelse og berøring. For å gjøres faglig relevant må denne innsikten teoretiseres og gyldiggjøres innenfor fysioterapeutens faglige forståelse. Artikkelen presenterer teori som støtter opp om allerede etablerte forståelser av kroppen i fysioterapi. Avslutning: Ved å kombinere teori om kroppen med forskning om barnet som subjekt, bidrar artikkelen med innsikter som viderefører sentral forskning og litteratur om kroppen som er relevant for fysioterapi.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk Fysioterapiforbundnb_NO
dc.subjectterapinb_NO
dc.subjectkroppnb_NO
dc.subjecterfaringnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectfysioterapinb_NO
dc.titleKroppens subjektivitet - glemt eller anerkjent i fysioterapifaget?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel