Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDowling, Fiona
dc.date.accessioned2018-01-31T09:26:59Z
dc.date.available2018-01-31T09:26:59Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2017, 101, 252-265nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2480868
dc.descriptionI Brage finner du siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på idunn.no / In Brage you'll find the final text version of the article, and it may contain insignificant differences from the journal's pdf version. The definitive version is available at idunn.nonb_NO
dc.description.abstractSom ledd i arbeidet for «å forstyrre» («interrupt» jf. MacLure 2003) tatt-for-gitte ideer om «rase» og å utvikle en antirasistisk pedagogikk, fokuserer artikkelen på lærerutdanneres diskurser om «rase» og (anti)rasisme i sin hverdag. Ved å anvende et kritisk hvithetsperspektiv (Garner 2007; Levine-Rasky 2010) er intensjonen å anerkjenne svakhetene i tidligere utdanningsforskning som tradisjonelt har sett på utilstrekkelighetene til «den andre», eller relasjonene mellom «oss» og «dem», fremfor å undersøke hvithet som et system av privilegier. Tross at det norske utdanningssystemet karakteriseres som en arena med økende mangfold, er flertallet av lærere etnisk norske. Som en hvit (middelklasse, kvinnelig) lærerutdanner, virker tiden moden for å granske min og mine kollegers delaktighet i dagens diskurser. Hvilke diskurser av etnisitet og «rase» anvender vi? Hvordan konstruerer pedagoger sine egne etniske identiteter? I hvilken grad er diskursene om «rase» og etnisitet in-/ekskluderende, og for hvem?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.subjectlærerutdanning
dc.subjectflerkulturelle samfunn
dc.title«’Rase’ og etnisitet? Det kan ikke jeg si noe særlig om – her er det ’Blenda-hvitt’!»: Lærerutdanneres diskurser om hvithet, «rase» og (anti)rasismenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.rights.holder© Universitetsforlagetnb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987-2017-03-06
dc.description.localcodeSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studiesnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel