dc.contributor.author | Rustad, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2018-05-22T12:06:47Z | |
dc.date.available | 2018-05-22T12:06:47Z | |
dc.date.created | 2018-03-28T11:10:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2018, 2, 72-85. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2498721 | |
dc.description | This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne artikkelen handler om hvordan det å jobbe med danseimprovisasjon som scenekunst gjøres. Kunstnerisk vilje er et sentralt omdreiningspunkt for artikkelen. Med utgangspunkt i en forestilling fra 2009 undersøker jeg retrospektivt, selvkritisk og refleksivt kunstmateriale og erfaringer knyttet til ledelse og kunstneriske viljer uttrykt i danseimprovisasjon som scenekunst. Gjennom kritisk å undersøke det å forske på kunst med kunst bidrar artikkelen med kunnskap om danseimprovisasjon som scenekunstpraksis, hvor aktiv sammenhet og dialogiske ferdigheter står sentralt. Gjennom et Bakhtinsk polyfont perspektiv, og ved å “lytte til” resonans og dissonans, belyser artikkelen hvilke roller metoder og lederskap kan spille i scenekunstpraksiser, samt hvordan improvisasjon og improvisasjonsutøveren kan forstås. Artikkelen setter spørsmålstegn ved etablerte konvensjoner i dansekunstfeltet og synliggjør problematiske forhold ved dobbeltrollen som prosjektleder og utøver, en dobbeltrolle som er vanlig i norsk samtidsdans. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.subject | arbeidsprosesser | nb_NO |
dc.subject | koreografi | nb_NO |
dc.subject | ledelse | nb_NO |
dc.title | Kunstnerisk vilje i spennet mellom resonans og dissonans : Ledelse i danseimprovisasjon som scenekunstpraksis | nb_NO |
dc.title.alternative | Kunstnerisk vilje i spennet mellom resonans og dissonans : Ledelse i danseimprovisasjon som scenekunstpraksis | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | © 2018 H. Rustad | nb_NO |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v2.1006 | |
dc.identifier.cristin | 1576090 | |
dc.description.localcode | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Education | nb_NO |
cristin.unitcode | 150,35,0,0 | |
cristin.unitname | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |