Når motivasjonen tar slutt: En kvalitativ undersøkelse av hvorfor talentfulle fotballelever ikke fullfører treårig videregående skolegang ved toppidrettsgymnas eller toppidrettslinje
Abstract
Studiespesialisering med toppidrett og toppidrettsgymnas skilter med at de skal være best på kombinasjonen toppidrettssatsning og videregående utdanning. På tross av dette velger flere unge fotballspillere hvert år å avbryte skolegangen ved disse utdanningsinstitusjonene før de har fullført samtlige tre år. Med dette som bakgrunn var formålet med denne masteroppgaven å undersøke hva elevene selv oppgir som begrunnelse på hvorfor de valgte å avslutte skolegangen prematurt. Følgende forskningsspørsmål ble utarbeidet:
Hva oppgir fotballelever, som har avsluttet videregående skolegang ved toppidrettsgymnas eller toppidrett før tre fullførte år, som årsaksforklaring til hvorfor de valgte å slutte?
Seks semi-strukturerte intervjuer med frafallselever fra toppidrettslinje eller toppidrettsgymnas ble gjennomført høsten 2017. Utvalget bestod av fire gutter og seks jenter mellom 18 og 26 år. Selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 1985) danner det teoretiske grunnlaget for oppgavens deduktive vinkling i tillegg til å utgjøre det analytiske verktøyet for oppgavens resultat- og diskusjonsdel. Gjennom analyse av intervjuene åpenbarer det seg en tendens til at elevene avbryter utdanningen på bakgrunn av en kombinasjon av årsaker. Primærårsakene virker å være mangel på tilfredsstillelse eller undertrykkelse av utøvernes grunnleggende behov for tilhørighet og autonomi. I tillegg har lite spilletid, skader og tidsbruk innvirkning på elevenes ønske om å fortsette. Elevenes deltagelse på videregående skoler med toppidrettssatsing virker også å være tett knyttet til satsingen på klubblaget, hvilket betyr at nedtrapping privat fører til økt fare for frafall fra utdanning.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018