Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæther, Sondre
dc.date.accessioned2018-07-06T07:52:00Z
dc.date.available2018-07-06T07:52:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504581
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018nb_NO
dc.description.abstractMålet med dette prosjektet er å belyse hvordan kommunale myndigheter arbeider med og legitimerer kroppsøvingsfaget i en skolehverdag med fokus på fysisk aktivitet og helse generelt. Prosjektet er basert på kvalitative intervjuer fra to skoleeierrepresentanter, to bystyrerepresentanter og fire skoleledere fra to forskjellige kommuner på Østlandet, samt offentlige dokumenter om de to kommunenes vedtak om daglig fysisk aktivitet i skolen. Prosjektet er forankret i to teoretiske nivåer som tar for seg strukturelle og organisatoriske perspektiver på reforminnføring og innhold av lokal praksis. Resultater i prosjektet indikerer at innføringen av fysisk aktivitet-vedtak i stor grad bærer preg av et ovenfra og ned perspektiv på reforminnføring, hvor skolene i liten grad har vært deltagere i en ideologisk planleggingsprosess. Vedtakene bærer preg av en patogen helseforståelse. Kroppsøvingsfaget ser ut til å bære preg av et nedenfra og opp perspektiv på reformimplementering. Resultatene tyder på at fysisk aktivitet-vedtak og kroppsøvingsfaget blir brukt som synonyme begreper av intervjupersonene. Dette ser ut til å bidra til et mindre tydelig skille mellom vedtakene og kroppsøvingsfaget. Resultatene tyder på at helseforståelsen vedtakene gir, blir trukket inn i kroppsøvingsfaget, noe som medfører at kroppsøvingsfaget i stor grad blir legitimert ut fra instrumentelle helsegevinster. Resultatene tyder på at kommunene har hatt et så stort fokus på å få gjennomført daglig fysisk aktivitet at det fremstår som at de ikke har lykkes med å ivareta kroppsøvingsfagets egenart og formål. Forhåpentligvis kan dette prosjektet bidra til en økt forståelse om hvordan reformideer om fysisk aktivitet blir oversatt og implementert inn i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectskole
dc.subjectkommuner
dc.subjectfysisk aktivitet
dc.subjecthelse
dc.titleKommuners arbeid med å ivareta kroppsøvingsfaget i en skolehverdag med fokus på fysisk aktivitet: «For meg spiller det ingen rolle, bare de beveger seg»nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel