Show simple item record

dc.contributor.authorSøndenå, Magnus
dc.date.accessioned2018-08-08T07:41:17Z
dc.date.available2018-08-08T07:41:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2507956
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018nb_NO
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen er gjennomført ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk, på Norges idrettshøgskole. Oppgavens tema er skolepraksis for faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag, og hensikten er å undersøke hvordan de opplever praksisopplæringen i utdanningen sin. Dette vil belyses ved å ta utgangspunkt i tidligere forskning og politiske dokumenter om dette temaet. Ut i fra hovedproblemstillingen har tre underproblemstillinger blitt utformet og disse omhandler trepartssamarbeidet, teoripraksis forholdet og det helhetlige læringsutbyttet. Oppgaven er forankret i sosiokulturell læringsteori, samt teori som kan knyttes direkte mot anvendelse av teori i skolepraksis. Formelle lover og retningslinjer utgjør også en del av rammeverket for studien. For å besvare problemstillingen ble det foretatt semistrukturerte intervjuer av åtte faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag. Resultatene viser at studentene ser på skolepraksis som spennende og innholdsrikt. Det å samarbeide med andre aktører under og etter praksisperioden oppleves ulikt innad i utvalget. Dette virker være personavhengig, og varierer ut i fra hva slags relasjon en har til praksispartner og praksislærer. Oppfølgingen fra høgskolen oppfattes som mangelfull hos flere av informantene, og et sterkere trepartssamarbeid mellom praksisstudent, praksislærer og høgskolen synes å være hensiktsmessig. Noen studenter opplever det også vanskelig å se sammenhengen mellom teori og praksis. Undervisningen fra høgskolen virker for enkelte å være utfordrende når det kommer til å anvende dette i egen undervisningspraksis. Videre kommer det fram at informantene erfarer praksisperioden på vidt forskjellige måter. Dette skyldes blant annet at det blir stilt ulike krav, i form av arbeidsmengde og oppmøteplikt. Særlige faktorer som kan påvirke dette er hvilken praksisskole de blir plassert på, som igjen avgjør hvilken praksislærer de får tildelt. Totalt sett opplever studentene at det er i skolepraksis det største læringsutbytte oppnås, og det er denne delen av faglærerutdanningen de fleste studentene setter høyest.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectlærere
dc.subjectlærerutdanning
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectidrett
dc.subjectpraksis
dc.subjectutdanning
dc.titleHvordan opplever faglærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag praksisopplæringen i utdanningen sin?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Educationnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record