Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRekve, Maren V.
dc.date.accessioned2019-07-31T08:23:23Z
dc.date.available2019-07-31T08:23:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2606801
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2019nb_NO
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er ungdom, kroppsbilde og kroppspress. Oppgaven er rettet mot å undersøke videregående-elevers erfaringer med kroppsbilde og kroppspress, med spesielt fokus rettet mot kroppsøvingsfaget. Undersøkelsen sikter mot å besvare problemstillingen «Hvordan erfarer elever i videregående skole kroppsbilde og kroppspress?». Problemstillingen konkretiseres ved tre underordnede forskningsspørsmål: «Hvordan erfarer elevene kroppsbilde?», «Hvordan erfarer elevene kroppspress?» og «Hvordan erfarer elevene kroppsbilde og kroppspress i kroppsøvingsfaget?». For å besvare undersøkelsens problemstilling har en kvalitativ tilnærming, med intervju som metode blitt brukt. Utvalget består av ti videregående-elever og inkluderer både gutter og jenter. Intervjuene har blitt analysert med en hermeneutisk-fenomenologisk analyse som retter seg mot å forstå og gi mening til elevenes erfaringer. Resultatene viser at elevenes erfaringer med kroppsbilde og kroppspress varierer med situasjon og hvem de sammenligner seg med. Et hovedfunn i oppgaven er at elevene opplever et kroppspress, som handler om hvordan kroppen burde se ut. Mine resultater viser også at elevene har en sterk tendens til å sammenligne sitt utseende og sine prestasjoner i kroppsøving med andre. Dette fører til kroppsmisnøye og svekket mestringsfølelse, ettersom sammenligningen ofte skjer «oppover»- med mennesker som anses som attraktive og flinke. Dersom kroppsøvingsfaget skal bidra til et positivt kroppsbilde og minske erfaringen av kroppspress viser mine resultater at undervisningen burde gjennomføres på en måte som gjør at elevene «glemmer» sine kropper. Situasjoner der elevene opplever å bli svært synlig for andres blikk burde unngås. Mine resultater viser at undervisningen derfor bør inneholde aktiviteter som krever et stort fokus og engasjement.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNIHnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleKroppsbilde, kroppspress og kroppsøving; en kvalitativ analyse av videregående-elevers erfaringer: Hvordan erfarer elever i videregående skole kroppsbilde og kroppspress?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for fysisk prestasjonsevne / Department of Physical Performancenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel