Show simple item record

dc.contributor.authorAaalbu, Andreas
dc.date.accessioned2020-02-11T09:12:21Z
dc.date.available2020-02-11T09:12:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2640937
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2019nb_NO
dc.description.abstractSponsing er en økende markedsaktivitet, som blir mer og mer brukt som et kommunikasjonsverktøy for at bedrifter skal kunne nå sine målgrupper. Dette, kombinert med at fotball er en av de mest populære idrettene i verden og i Norge, gjør at temaet er interessant å spesialisere seg i. I Norge har fotballen slitt med dårlig rykte og omdømme siden storhetstiden på 1990- og starten av 2000-tallet. Det har vært «kult» å snakke ned norsk fotball. Allikevel har aktivitetstallene og sponsorinntektene vært svært høye. Sponsorinntektene i fotballen er høyere enn mange andre populære norske idretter, som blant annet håndball og langrenn, som «alle» liker og er positive til. Formålet med oppgaven er å få et innblikk i hvordan norsk fotball har klart å posisjonere seg som en ener innenfor sponsing i norsk idrett og innenfor sponsing generelt. Dette gjøres gjennom å sammenligne svarene fra rapporten til Sponsor Insight med funn fra ulike klubber, forbund og sponsorer. Rapporten til Sponsor Insight viser at norsk fotball tar 33 % av den totale sponsorkaka i Norge, og viser tydelig hvilken maktposisjon fotballen har. For å få en bredere forståelse av hvordan og hvorfor, har jeg gått i dybden på fire forskjellige klubber av ulike størrelse, to forbund og ni forskjellige sponsorbedrifter. I intervjuene kom det frem at klubbene har relativt like strategier inn mot sponsormarkedet; høy eksponering, de jobber målbevisst om å utvikle gode nettverksarenaer for sine partnere i tillegg til at de tar samfunnsansvar ved å engasjere seg i samfunnet rundt klubben. Bedriftene som ble intervjuet hadde også mange av de samme målene gjennom sine sponsorater. Dette gikk i hovedsak ut på eksponering, nettverk, omdømme og samfunnsansvar. Studien konkluderte med at det er mange grunner til hvordan og hvorfor en bedrift burde sponse, men at det er innenfor fotballen man når den største målgruppen og publikumet gjennom dens enorme popularitet. Fotball er den idretten med høyest aktivitetstall, høyest publikumstall og mest TV-tid, og står svært sterkt i de lokale byene og kommunene over hele landet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNIHnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleSponsing i norsk fotball: Hva gjør norsk fotball til et populært sponsorobjekt?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studiesnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record