Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjelbred, Bente Helen
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2020-04-29T10:55:23Z
dc.date.available2020-04-29T10:55:23Z
dc.date.created2019-08-12T10:45:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2019, 13(1), 10.en_US
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2652913
dc.descriptionArtikkelen er lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).en_US
dc.description.abstractDenne artikkelen belyser tegning som del av kunst- og håndverksfaget i den formelle og oppfattede læreplanen. Artikkelen undersøker hvordan tegning beskrives i læreplan og støttemateriell, og hvordan lærere på fire ungdomsskoler oppfatter tegning knyttet til læreplanens beskrivelse av den grunnleggende ferdigheten «å skrive» i kunst- og håndverksfaget. Resultatene av dokumentanalysen viser at det er uavklarte forhold mellom de verbene som er brukt i læreplanen LK06s omtale av den grunnleggende ferdigheten «å skrive» og kompetansemål i faget. Læreplanens beskrivelse av «å skrive» innebærer bevisst og allsidig arbeid med tegning på alle trinn. Intervjuer viser at dette er ukjent for de fire lærerne i undersøkelsen. Den grunnleggende ferdigheten «å skrive» blir av lærerne forstått og praktisert som loggskriving, beskrivelser av prosess, og dokumentasjon. Læreplanen vektlegger allsidig arbeid med tegning, men lærerne «ser» ikke dette, og kobler det ikke til kompetansemålene. Lærerne mener at allsidig arbeid med tegning er sentralt i faget, men oppfatter ikke at dette er noe de finner grunnlag for i læreplan og støttemateriell. Samlet sett tyder resultatene på at tegning, slik det omtales i læreplan og støttemateriell, og lærernes oppfattelse av tegning knyttet til grunnleggende ferdigheter, er uavklart i kunst- og håndverksfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectdrawingen_US
dc.subjectcurriculumen_US
dc.subjectarts and craftsen_US
dc.subjectbasic skillsen_US
dc.subjectcompetence objectivesen_US
dc.titleUngdomsskolelæreres oppfatninger av tegning sett i lys av den grunnleggende ferdigheten "å skrive" i kunst og håndverk.en_US
dc.title.alternativeTeachers' perceptions of drawing seen in light of the basic skill "writing" in arts and craftsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Author(s) 2019.en_US
dc.source.pagenumber21en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norgeen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.6438
dc.identifier.cristin1715237
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationen_US
cristin.unitcode150,35,0,0
cristin.unitnameSeksjon for kroppsøving og pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel