Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkelund, Ingrid
dc.contributor.authorMidthaugen, Per
dc.date.accessioned2020-05-11T06:53:58Z
dc.date.available2020-05-11T06:53:58Z
dc.date.created2020-03-03T16:31:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2019, 13(1), 25-43.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653758
dc.descriptionDette verket er lisensiert under en Navngivelse-IkkeKommersiell 4.0 Internasjonal-lisens (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).en_US
dc.description.abstractArtikkelen omhandler nyutdannede kroppsøvingslæreres første år i læreryrket. Oppmerksomheten rettes mot overgangen fra utdanning til yrkesutøvelse, der lærerens opplevelse av relasjonsforhold til elever, foreldre og kollegaer er sentralt. Studiens empiri fremkommer fra semistrukturerte intervjuer med åtte nyutdannede kroppsøvingslærere som arbeidet sitt første yrkesår skoleåret 2013–2014, ved ungdomsskoler og videregående skoler. Resultatene viser at alle de nyutdannede kroppsøvingslærerne følte på et læreransvar som de ikke opplevde i lærerutdanningen. Dette ansvaret handlet om opplevelsen av å stå alene om å ta avgjørelser i utfordrende situasjoner. De opplevde selve kroppsøvingsundervisningen som minst utfordrende i møtet med læreryrket. I tillegg erfarte de å ha et godt og naturlig relasjonsforhold til sine elever. De nyutdannedes relasjon til elevenes foreldre oppleves som problematisk med tanke på ulik forståelse av kroppsøvingsfaget. Lærerne opplevde det også som utfordrende å ta del i skolekulturen, fordi de ikke fullt ut ble akseptert som likeverdige med de erfarne kollegaene. Dette gjorde det utfordrende å samarbeide med de erfarne lærerne på skolen.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectnyutdannede lærereen_US
dc.subjectyrkessosialiseringen_US
dc.subjectlærer-elev relasjonen_US
dc.subjectskolehjem- samarbeiden_US
dc.subjectkollegialt samarbeiden_US
dc.titleNy som kroppsøvingslærer - hvordan oppleves det første året i yrket?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder(c) 2019 Ingrid Birkelund, Per Midthaugenen_US
dc.source.pagenumber25-43en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/up.v13.1835
dc.identifier.cristin1799421
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel