Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBråten, Ingvard
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2020-05-11T09:44:06Z
dc.date.available2020-05-11T09:44:06Z
dc.date.created2019-12-03T09:46:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2019, 12(1), 3.en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653837
dc.descriptionDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).en_US
dc.description.abstractI denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til å vedlikeholde eller endrekjente historiske trekk ved faget.Dette gjør vi i lys av sosiologen Pierre Bourdieu, som påpeker at skolen som samfunnsinstitusjon gjerne reproduserer historiske oppfatninger og inndelinger i samfunnet. Ved hjelp av den didaktiske trekant som analyseverktøy undersøker vi hvordan læreplaner, institusjonelle praksiser og debatter har preget faget fram mot i dag.Gjennom artikkelen reiser vi en del spørsmål og peker på kunnskapsbehov i faget.
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectlikestillingen_US
dc.subjectkjønnsstereotypieren_US
dc.subjectfaghistorieen_US
dc.subjectfagdebatten_US
dc.titleHvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta?: Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiven_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2019 Ingvard Bråten, Jorunn Spord Borgenen_US
dc.source.pagenumber20en_US
dc.source.volume12en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.3239
dc.identifier.cristin1755843
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel