Implementeringen av fysisk aktivitet i skolen: Læreres erfaringer med å innføre programmet «School In Motion» - som de selv ikke har utformet eller planlagt.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2660759Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for studien var å få økt kunnskap omkring en eventuell innføring av daglig fysisk aktivitet i grunnskolen. Hensikten var å studere hvordan lærere har erfart implementeringen av tiltak i skolen når de selv ikke har tatt del i utforming eller planlegging. School In Motion er en intervensjon utviklet utenfor skolen og som representerer et tiltak ansatte ikke har et umiddelbart eierforhold til. Det er lærernes erfaringer med noe som andre har bestemt skal inn i skolen som blir belyst i denne studien. Metoden som ble brukt var kvalitativ forskningsmetode. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer av fire lærere som deltok i School In Motion skoleåret 2017-2018. Funnene i studien viser at lærerne fremhever flere av de samme forholdene ved implementeringen av School In Motion. Tydelig organisering, støttende ledelse, skolens rammebetingelser og nok lærerdekning med relevant kompetanse trekkes fram som forhold som gav næring til implementeringen. Tidsmangel, manglende lærerdekning og bruk av assistenter og vikarer uten relevant kompetanse er noen av forholdene som blir trukket fram som utfordrende for implementeringen. Lærerne uttrykker at kompetansen til de som skal planlegge og gjennomføre tiltak med fysisk aktivitet i skolen avhenger av hvilke komponenter (fysisk aktiv læring, fysak, ekstra kroppsøving, «Dont worry», «Be happy») som skal innføres i norsk skole. Lærerne i min studie uttrykker en dedikasjon til prosjektet og er lite kritiske til ulike utfordringer.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020