Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaraldsen, Regine Sofie S.
dc.date.accessioned2020-09-18T08:43:16Z
dc.date.available2020-09-18T08:43:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678424
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Norges idrettshøgskole (NIH), Seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Formålet med studien er å undersøke hvilke former for kunnskap som preger praksisveilederes arbeid med studenter i kroppsøvingslærerutdanning. Veiledningsarbeidet problematiseres i relasjon til utdanningspolitiske føringer og målsetninger med utdanningsløpene som helhet. I denne studien er et todelt forskningsområde undersøkt: «kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenter?» Studiens vitenskapsteoretiske tilnærming er hermeneutisk (Gadamer, 2012). For utvikling av datamateriale ble delvis deltakende observasjon og semistrukturerte, individuelle intervjuer benyttet (Thagaard, 2018). Fire praksisveiledere har deltatt i studien. Materialet er analysert abduktivt ved bruk av temaanalyse (Thagaard, 2018) i relasjon til et teoretisk rammeverk om praksisfellesskap (Wenger, 2004). Funnene indikerer at arbeidet til de fire praksisveilederne i denne studien preges av tre kunnskapselementer spesielt: 1) relasjonskompetanse, 2) erfaringsbasert kunnskap og 3) utviklingskompetanse. Veilederne forteller at de anser sin kunnskapsbase som verdifull og anvendbar i veiledningen av studenter. Videre antyder funnene at veiledernes kunnskapsbase er sammensatt, lite utforsket og mangler oppfølging. Funnene i studien indikerer at veiledningen, per i dag, kan synes å stride med målsetningen om at utdanningsinstitusjonene for kroppsøvingslærerutdanning skal tilby en «integrert, profesjonsrettet og forsknings- og erfaringsbasert utdanning» (Forskrift om rammeplan for PELU, 2013). Funnene antyder videre at strukturene rundt og i praksisopplæringen som helhet må utbedres, for at både studenter, veiledere – og i siste instans elevene, skal ha mulighet til å utvikle fundamentet som kreves for å oppfylle nasjonale mål om livslang læring (Meld. St. 14, 2019-2020).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveen_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectlærerutdanning
dc.subjectlærere
dc.subjectelever
dc.subjectpraksis
dc.subjectveiledning
dc.subjectkunnskap
dc.subjectkompetanse
dc.subjecterfaring
dc.subjectrelasjoner
dc.subjectutvikling
dc.subjectopplæring
dc.subjectskoler
dc.subjectutdanning
dc.title«Jeg har aldri snakket sånn her om veiledninga mi før»: En kvalitativ analyse av kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel