dc.description.abstract | Med utgangspunkt i læring, likheter og forskjeller ble det i denne studien undersøkt fotballpraksis på en videregående skole og i en klubb. Med fotballpraksis menes praksis i faget toppidrett fotball i den videregående skolen, og praksis i fotball i klubb. Studiens empiriske bidrag tok utgangspunkt i kvalitativ metode, og derav observasjon av en undervisningstime og en treningsøkt, individuelle intervjuer med en lærer og en trener og fokusgruppeintervju med tre elever/spillere. Studien søkte svar på hva som er og hvordan lærerens og trenerens fotballpraksis begrunnes, samt hvordan elevene/spillerne opplever disse. Erfaringsbasert læring, praksisfelleskap og fagteori tilknyttet fotball ble benyttet som teoretisk rammeverk.
Funn fra studien viser at likhetene er flere enn forskjellene i lærerens og trenerens fotballpraksis. Selv om det blant annet tas det i bruk pasningsøvelser uten motstand, noe elevene/spillerne opplever som lite motiverende, ønsker likevel lærer og trener å legge til rette for øvelser som er så nærme kampen som mulig. Lærerens begrunnelse for bruken av førstnevnte type øvelser omhandlet det å ta ned intensitet og belastning, mens trenerens begrunnelse omhandlet variasjon, samt noe taktisk som kan relateres til lagets spillestil. Av mindre forskjeller tillegger trener konkurranse i sine pasningsøvelser uten motstand. Elevene/spillerne ga uttrykk for at det er av spillaktivitet de lærer best, men med tanke på vanlig spill ser de størst verdi i å praktisere dette i trenerens fotballpraksis. I lærerens fotballpraksis ønsker de i større grad å praktisere rolletrening.
Lærerens og trenerens veiledning har også mange likheter. Det veiledes oftest gjennom en spørrende tilnærming, noe elevene/spillerne ga uttrykk for å trives med. Lærer, og spesielt trener, velger også å være involverende gjennom at elevene/spillerne ofte selv diskuterer hva som er bra/mindre bra, og da knyttet til spilldelen i fotballpraksis.
Belastning og et mindre godt samarbeid mellom videregående skole og klubb setter begrensninger for læringen til elevene/spillerne. Blant annet opplever de tøffe hverdager med mye aktivitet. For elevenes/spillernes læring og utvikling vil derfor god belastningsstyring og kommunikasjon være viktig. | en_US |