Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNore, Øystein Githmark
dc.date.accessioned2020-09-21T09:24:25Z
dc.date.available2020-09-21T09:24:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678721
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractDe siste tiårene har sponsing gått fra å være synonymt med filantropi til å bli en markedsføringsstrategi der sponsorene ønsker å tjene penger. Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan idrettsorganisasjonene bidrar til aktiveringen av sponsorenes sponsorater, både før, under og etter idrettsarrangementene. Ved bruk av sport value framework (SVF) og eduselling som teoretiske rammeverk, viser jeg hvordan både idrettsorganisasjonene og sponsorene opplever samarbeidet om aktivering, og ikke minst hvordan idrettsorganisasjonene kan bidra til at samarbeidet skal bli best mulig. Seks semistrukturerte intervjuer ble gjennomført med tre store, norske idrettsorganisasjoner og tre sponsorer av idrettsorganisasjoner i tilsvarende størrelsesorden. Sentrale funn i oppgaven viser at idrettsorganisasjonene må bli bedre på å gjøre seg kjent med de potensielle sponsorene før de tar kontakt, fordi de da vil ha et bedre grunnlag for å kunne utvikle en skreddersydd plan for hvordan sponsorene kan aktivere sponsoratene. Samtidig som det er viktig å komme med forslag til aktivering før en avtale inngås, er det også nødvendig at idrettsorganisasjonene kontinuerlig fortsetter med å bidra til nye aktiveringsidéer. Resultatene viser også at sponsorene er spesielt opptatte av at idrettsorganisasjonene skal bidra med målinger og evalueringer av aktiveringen, fordi de vil ha en bekreftelse på at sponsoratene er verdifulle. Avslutningsvis kommer det fram i resultatene at de sosiale mediene har vokst seg til å bli en verdifull plattform for både sponsorene og idrettsorganisasjonene. Ved å ta i bruk de sosiale mediene kan aktiveringsperioden utvides betraktelig, hvilket er fordelaktig for de som arbeider med korte idrettsarrangementer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectidrett
dc.subjectorganisasjoner
dc.subjectarrangementer
dc.subjectmarkedsføring
dc.subjectsponsorer
dc.subjectsponsing
dc.subjectsamarbeid
dc.titleIdrettsorganisasjonenes rolle i sponsorenes aktiveringsarbeid: En kvalitativ studie om idrettsorganisasjonenes bidrag til sponsorenes aktiveringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel