E-sports legitimitet som toppidrettsfag i videregående skole: En kvalitativ studie som undersøker læreres tanker om læringsutbyttet og gjennomføringen av e-sport, og i hvilken grad e-sport kan legitimeres som toppidrettsfag.
Abstract
E-sport har utviklet seg til et populærkulturelt fenomen, og de siste årene har det vært en tydelig økning i antall skoler som tilbyr e-sport som en del av programfaget toppidrett. Formålet med studien er å se på lærere sine meninger om hvordan e-sport gjennomføres som fag og hvilket læringsutbytte som oppstår. I den forbindelse drøftes e-sport sin legitimitet som en del av toppidrettsfaget. Studiens to problemstillinger er: «Hva tenker lærere om læringsutbyttet og gjennomføringen av e-sport som toppidrettsfag?» og «I hvilken grad kan e-sport legitimeres som en del av programfaget toppidrett?» Det er brukt en samfunnsvitenskapelig metode med semistrukturerte intervju for å belyse problemstillingene. Utvalget består av fem lærere som underviser i e-sport toppidrett, og data er samlet inn fra ulike skoler og forskjellige deler av landet. Gjennom en temasentrert analyse er lærernes erfaringer drøftet opp imot læreplan, relevant forsking, samt Goodlads læreplannivåer og Arnolds bevegelsesdimensjoner som oppgavens teoretiske rammeverk.
Studiens funn viser at flertallet av lærerne mener det er noe uklare retningslinjer i læreplanen for e-sports gjennomføring som toppidrettsfag. Det kan ses igjen gjennom lærernes ulike praksis, og det varierer om basistreningen gjennomføres som en del av faget. Det kan være en svekkelse for fagets legitimitet, da det er konkrete kompetansemål om basistrening i læreplanen. Lærerne bruker læreplanen i ulik grad for fagets gjennomføring, og praksis baseres ofte på egen praksisteori. Det kan se ut som noen har en ubevisst kobling til læreplanen, da mesteparten av gjennomføringen er i tråd med lærerplanen i toppidrett. Læringsutbyttet lærerne beskriver kan knyttes opp mot kompetansemål og «om faget» i læreplanen. Det rapporteres om et bredt utvalg egenskaper, som sosiale, kroppslige og motoriske ferdigheter elever kan dra nytte av i og utenfor skolen. Lærerne er ikke i tvil om at e-sport bør være en del av toppidrettsfaget, men noen føler e-sport trenger mer tid for å etablere seg i skolen før det kan legitimeres på lik linje med andre idretter i faget. Likevel viser studiens funn i sin helhet en sammenheng om at e-sport kan legitimeres som toppidrettsfag. Studiens videre implikasjoner kan skape bevissthet rundt læreres tanker om e-sport og hvordan e-sport toppidrett kan gjennomføres i tråd med læreplanteksten. Studien kan i tillegg bidra til innspill for «ideens læreplan» og «formell læreplan» neste gang læreplanen i toppidrett skal revideres.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021