Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovde, Amund
dc.date.accessioned2021-08-18T20:16:51Z
dc.date.available2021-08-18T20:16:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770176
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan tre kroppsøvingslærere har erfart å bruke den pedagogiske fremgangsmåten, omvendt undervisning. Fremgangsmåten innebærer at elevene får den teoretiske undervisningen som lekser før timen, ofte i form av video, mens undervisningen på skolen blir i større grad brukt på oppgaveløsning. Læreren går inn i en mer veiledende rolle fremfor en undervisende rolle. Det har blitt brukt tre underproblemstillingene for å finne lærernes erfaringer med omvendt undervisning: Hvordan lærerne gjennomfører omvendt undervisning, hvorfor de gjør det og hvilke utfordringer de har møtt knyttet til fremgangsmåten. Studien undersøker deres erfaringer, og funnene blir tolket i lys av tidligere forskning og det sosiokulturelle læringsperspektivet som teoretisk rammeverk. Forskningsmetoden har hatt en hermeneutisk vitenskapelig tilnærming, og datainnsamlingen har bestått av tre kvalitative intervjuer, hvor hver deltaker også har fått et oppfølgingsspørsmål på e-post i etterkant av data-analysen. Inklusjonskriteriene for lærerne var at de hadde erfaring med omvendt undervisning i kroppsøvingsfaget. Intervjuene ble gjort via internett med webkamera, og intervjuguiden var semi-strukturert. Resultatene av studien viser at lærerne har ulike strategier for hvordan de bruker omvendt undervisning. Felles for de tre lærerne, som også bekreftes av tidligere forskning, er at elevene får mer tid til å øve fysisk i timen fordi de bruker mindre tid på å lytte passivt til læreren. Lærerne har derfor fått bedre tid til å veilede elevene, og veiledningen synes å bli av bedre kvalitet siden elevene har en bedre forforståelse på grunn av video-leksen. Fordi elevene har mer støtte fra videoen og læreren, kan det se ut til at de oppholder de seg lengre og oftere i en læringssituasjon, i den proksimale utviklingssone. Lærerne erfarer at elevene vet hvordan og hva de skal øve på, fordi de har sett det i videoen i forkant, blant annet ved hjelp av øvingsbilder. To av lærerne opplever at dette gir større trygghet til usikre elever i undervisningstimen. Utfordringer som lærerne har erfart med omvendt undervisning er at det tar ekstra tid i planleggingen til å lage videoer, det er dyrt å kjøpe videoutstyr av god kvalitet og det er ikke alltid elevene gjør leksene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectgrunnskolen
dc.subjectlærere
dc.subjectundervisning
dc.subjectdigitalisering
dc.subjectmetoder
dc.titleFordeler, muligheter og utfordringer med omvendt undervisning i kroppsøving: En kvalitativ studie fra et lærerperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel