Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJønsberg, Ståle
dc.date.accessioned2021-08-18T20:22:00Z
dc.date.available2021-08-18T20:22:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770177
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractDette er en masteroppgave ved Norges Idrettshøgskole, institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier. Kroppsøving har lenge vært preget av en sterk idrettsdiskurs, og forskning viser at lærerstyrte instruksjoner fortsatt dominerer undervisningen i faget (Standal, Moen & Westlie, 2020). Formålet med denne oppgaven er derfor å undersøke kroppsøvingselevers reaksjoner på en alternativ tilnærming til læring i faget, inspirert av lifestyle sports og den læringskulturen som forskning hevder dominerer i disse bevegelseskulturene. En 10-klasse gjennomførte to økter med kroppsøving der de ble introdusert for en alternativ måte å lære på. I gjennomføringen av øktene ble det benyttet prinsipper fra ikke-lineær pedagogikk som et teoretisk rammeverk da disse gjenspeiler sentrale elementer i en lifestyle sports-inspirert læringskultur. Datagrunnlaget i studien er innhentet fra observasjon og intervju med elever gjennom en kvalitativ tilnærming, og fortolkning og analyse av datamaterialet ble gjort i et hermeneutisk perspektiv (Gadamer, 2012). Funnene i studien drøftes i relasjon til ikke-lineær pedagogikk og læringskulturer i lifestyle sports. Funnene i studien er todelt: For det første er det stor variasjon i elevenes strategi i møte med selvorganisert didaktikk i kroppsøving. Elevene finner egne og ofte godt egnede arbeidsformer og fremgangsmåter, og de definerer og anvender ulike verktøy for å løse oppgaven. Tross store individuelle forskjeller i kunnskap, erfaringer og fremgangsmåter, fører selvorganiseringen til en kollektiv arbeidsmåte. Dette kommer fellesskapet til gode der elevene lærer av hverandre. Ulikhetene fremstår som en læringsressurs i et miljø der elevene får mulighet til å styre egen læringsprosess. For det andre tydeliggjøres det at elevene også har ulike opplevelser og perspektiver på læring gjennom denne formen for selvorganisert didaktikk. Analysene i studien viser at læring i en lifestyle sports-inspirert læringskultur har potensiale til å bidra med langt mer enn innlæring av ferdigheter. Flere av deltakerne erfarte at de i større grad enn før lærte å ta regien for egen læring. De lærte å finne frem til hvordan de best kunne løse oppgavene de fikk og at de generelt lærer mer om seg selv gjennom å arbeide på denne måten. Samtidig kan den selvorganiserte didaktikken også oppleves utfordrende, siden en slik didaktikk fremstår nokså ukjent for elevene i kroppsøving. Dette er på mange måter interessant når en av skolens viktigste oppgave er å utvikle selvstendige aktører i en verden basert på livslang læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectlæring
dc.subjectdidaktikk
dc.subjectselvinstruksjon
dc.subjectegentrening
dc.titleEn lifestyle sports-inspirert læringskultur i kroppsøving: En kvalitativ studie av elevers opplevelser av en alternativ måte å lære på i kroppsøvingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel