Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Erlend Valseth
dc.date.accessioned2021-08-20T03:51:47Z
dc.date.available2021-08-20T03:51:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770410
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractTema i denne oppgaven er elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. Forskning viser at elever møter lite friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen gjennom skolegangen og det er ballaktiviteter og idrettsaktiviteter som dominerer innholdet i undervisningen. Derfor har jeg valgt å undersøke hva elever i Vg1 uttrykte av erfaring etter å ha hatt et høyere antall undervisningstimer med friluftsliv i kroppsøving enn det som ser ut til å være normalen. Oppgaven bygger på en spørreundersøkelse som inngikk som en del av prosjektet «Et annerledes kroppsøvingsfag». Spørreundersøkelsen ble besvart av de deltakende elevene. Spørsmålene var knyttet til undervisningen de hadde hatt i kroppsøving i løpet av skoleåret. Det er spørsmålene som angår friluftsliv som danner grunnlaget i denne oppgaven. Spørreundersøkelsen har en blanding av åpne og lukkede spørsmål. Dette gjør at jeg også fikk kvalitative- i tillegg til kvantitative data. Funnene fra datamaterialet har blitt kategorisert inn i ulike kategorier utformet etter John Deweys perspektiv på erfaring. Kategoriene som blir brukt er «educative»-, «non-educative»- og «miseducative» erfaringer. Funnene har så blitt drøftet ved hjelp av Deweys erfaringsbegrep og tidligere forskning på friluftsliv i kroppsøving. Funn i denne oppgaven viser at en stor andel av elevene tilegnet seg «educative» erfaringer i friluftslivsundervisningen. Funn fra de lukkede spørsmålene indikerer at stor del av elevene har lært noe i friluftslivsundervisningen og at mange av elevene ser på friluftsliv som en viktig del av kroppsøvingen. Likevel viser de samme dataene også at en betydelig andel av elevene ikke ser på det som et viktig læringsområde i faget. Funn viser at elevene ikke har møtt tilstrekkelig med friluftsliv i tidligere skolegang. Elevene har lært å lage bål, lage te, knyte knuter og samarbeide. Svarene fra de åpne spørsmålene, har blitt satt opp mot Funnene fra i oppgaven indikerer at friluftsliv kan gi elevene verdifull læring i form av rene ferdigheter knyttet til friluftsliv, men også i form av sosiale egenskaper og bærekraft. Været tyder på å ha en viktig betydning for elevenes opplevelse av undervisningen og kan ut fra funn føre til «miseducative» erfaringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectfriluftsliv
dc.subjectundervisning
dc.subjectelever
dc.subjectvideregående skole
dc.subjecterfaring
dc.titleElevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving: En studie som undersøker elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. En analyse med utgangspunkt i John Deweys teori om erfaring.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.relation.projectSkrevet som et bidrag til aksjonsforskningsprosjektet «Et annerledes kroppsøvingsfag».
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel