Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøer, Sigurd Lund
dc.date.accessioned2021-08-23T01:54:40Z
dc.date.available2021-08-23T01:54:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770630
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractSponsing er en viktig del av mange bedrifters markedsføringsarbeid, og store deler av ressursene som blir brukt på sponsing går til idrett. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som er viktige for individuelle idrettsutøveres markedsverdi og på den måten bidra til økt bevissthet rundt hva idrettsutøvere bør fokusere på i sitt sponsorarbeid. Studien er basert på en kvalitativ tilnærming, og det er brukt semistrukturerte intervjuer for å innhente datamateriale. Utvalget består av både individuelle idrettsutøvere og sponsorer som har aktive sponsoravtaler med individuelle utøvere. Resultatene som fremkommer diskuteres i lys av teori på fagfeltet og tidligere forskning. Sentrale funn i studien viser at utøverne og sponsorene har mange av de samme formeningene om hva som er viktige faktorer for markedsverdi i sponsormarkedet. Sportslige prestasjoner er en grunnleggende og viktig faktor, men utøverne fokuserer noe mer på at denne faktoren er avgjørende. Sponsorene forteller om et sponsormarked i endring, hvor sosiale mediers utvikling har gått fort og tilegnet seg en posisjon som et svært viktig verktøy for idrettsutøveres sponsorarbeid. Resultatene viser at sponsorene har et stort fokus på hvordan utøverne jobber på disse plattformene, og at utøverens rekkevidde er viktig for dem. Videre er en faktor som utøverens personlighet og evne til å kommunisere både med sponsoren og forbrukerne også en viktig faktor. Studien avdekker også at flere utøvere synes sponsorarbeid er krevende.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjecttoppidrett
dc.subjectutøvere
dc.subjectmarkedsføring
dc.subjectsponsorer
dc.subjectsponsing
dc.subjectsosiale medier
dc.subjectavtaler
dc.titleMarkedsverdien til individuelle toppidrettsutøvere: En kvalitativ studie om individuelle sponsoravtaler og viktige faktorer for toppidrettsutøveres markedsverdien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel