Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolvang, Kristine Brenden
dc.date.accessioned2021-08-23T07:24:38Z
dc.date.available2021-08-23T07:24:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770646
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva elever i den videregående skole uttrykker at de erfarer og lærer i dans i faget kroppsøving. Forskning (Arnesen et al., 2017; Moen et al., 2018) viser at dans er nedprioritert i undervisningen elevene møter. Jeg har derfor valgt å undersøke hvilke erfaringer og hvilken læring elever uttrykker når dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget, får et høyere antall undervisningstimer enn normalt. Masterprosjektet har et kvalitativt design, hvor jeg har anvendt observasjon av undervisning og intervju med elever ved en videregående skole i Oslo, som metode. I arbeidet med empiri og analyseprosess har fire hovedtema blitt avdekket. Disse temaene omhandler elevenes erfaring og læring med danseundervisningen. Jeg har som teoretisk grunnlag tatt utgangspunkt i Lev Vygotsky (1896-1934) og hans tilnærming til læring, samt John Deweys (1859-1952) tilnærming til erfaring. Funn fra masterprosjektet viser at elevers tidligere erfaring har noe å si for hvilken innstilling og forventning de møter danseundervisningen med. Elevene har møtt ulike dansestiler i tidligere skolegang og de har møtt dans i forbindelse med skoleball og skoleavslutninger. Elevene opplevde 12 timer danseundervisning som flaut, kleint og rart i starten, men dette forsvant da de hadde hatt dans over flere ganger. De peker på viktigheten av å ha dans over lengre tid, mulighet for å prøve og feile i undervisningen som viktige elementer for å lykkes i danseundervisningen. Elevene peker på ulike dansestiler, ulike bevegelser, rytme, trinn, samarbeid, skape eget trinn og egen dans som noe de har lært. Respekt for hverandre og ha troen på seg selv er noe de lærte i arbeidet med den kreative dansen. For å oppnå læring og utvikling er både lærer og medelever viktig støtte på veien mot å bli i stand til å mestre oppgaven selv og lykkes. Videre sier elevene at mestringsfølelse er viktig for at de skal fortsette å være motivert. Elevene synes dans er gøy og annerledes, da det oppleves som fritt og ikke preget av konkurranse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectdans
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectelever
dc.subjectlæring
dc.subjecterfaringer
dc.titleElevers erfaring med dans i kroppsøvingsfaget: Et kvalitativt prosjekt som undersøker fire elevers erfaring og læring med dans som aktivitet i den videregående skolen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel