Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValstad, Marius
dc.date.accessioned2021-08-23T08:48:05Z
dc.date.available2021-08-23T08:48:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770687
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractTidligere forskning viser at lærere prioriterer sikkerhet og risiko i friluftslivsundervisningen på videregående skole, men at skriftlige risikoanalyser er manglende. Forskningen viser også at ganske få lærere involverer elevene i arbeidet med sikkerhet og risiko tilknyttet turaktivitet. Formålet med denne studien har derfor vært å undersøke hvordan opplever og erfarer lærere at de involverer elevene i risikovurdering i tilknytning til overnattingstur utendørs på programfaget friluftsliv på videregående skole? For å svare på oppgavens problemstilling, ble det i denne studien brukt en kvalitativ metodisk tilnærming. Det ble gjennomført semistrukturerte dybdeintervju av fem forskjellige lærere på programfag friluftsliv. Datamaterialet ble tematisk analysert, og Torgersen og Sæverots (2015) «Pedagogikk for det uforutsette» ble brukt som teoretisk rammeverk. Funn fra studien viser at lærerne forteller at de vektlegger arbeidet med sikkerhet og risiko i egen undervisning, og forsøker å legge til rette for både teoretisk og praktiske forberedelser med sikkerhet og risiko. Å legge til rette for at elevene både utvikler teoretisk og praktisk kunnskap tilknyttet sikkerhet og risiko, kan bidra til at elevene blir bedre rustet til å oppdage og håndtere risikofaktorer i naturen. Ut i fra lærernes fortellinger har de imidlertid forskjellige tilnærminger når det kommer til den didaktiske planleggingen og gjennomføringen av friluftslivsundervisningen. Flere av lærerne forteller at de forsøker å involvere elevene i risikoanalysene som forberedelse til tur, men at det er utfordrende når elevene ikke har erfaringer eller kunnskap om hvilke farer som finnes og konsekvensene de medfører. Enkelte lærere gir derfor elevene mer ansvar og involvering utover i skoleåret, ettersom elevene tilegner seg flere erfaringer og kunnskap. Når uforutsette situasjoner først oppstår underveis på tur, forteller flere av lærerne at de lar elevene håndtere situasjonen, men alvorlighetsgraden i situasjonen har betydning for hvor mye lærerne innblander seg. Å utnytte slike uforutsette situasjoner underveis på tur til å bli produktive øyeblikk, kan bidra til økt læring hos elevene om risikohåndtering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectfriluftsliv
dc.subjectvideregående skoler
dc.subjecttur
dc.subjectrisiko
dc.subjectsikkerhet
dc.subjectlærere
dc.subjectelever
dc.subjectinvolvering
dc.titleRisikovurdering i friluftslivsundervisning på videregående skole: En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever og erfarer at de involverer elevene i risikovurdering i tilknytning til overnattingstur utendørsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel