dc.description.abstract | Masteroppgaven i idrettsvitenskap er skrevet ved Norges idrettshøgskole under
seksjonen for kroppsøving og pedagogikk. Oppgavens tema er toppidrett og utdanning.
Bakgrunnen for det valgte temaet er min egen undring over spørsmål som angår
muligheter, dilemmaer og problemer ved å kombinere toppidrett og utdanning. Min
interesse for temaet er blitt stimulert gjennom debatter i media, og av nære venner som
sto ovenfor valget mellom å satse på idretten, eller å kombinere satsingen med
utdanning. Jeg har i den forbindelse valgt å undersøke hvordan et utvalg
utdanningsinstitusjoners strategier, planer og erfaringer vil være med på å belyse
fenomenet toppidrett og utdanning.
I den metodiske tilnærmingen er det benyttet fire kvalitative intervju av ansatte ved fire
ulike utdanningsinstitusjoner. Oppgaven har et sosialkonstruktivistisk perspektiv som
utgangspunkt, med en diskursinspirert analyse av deltakernes uttalelser.
Det kommer i oppgaven frem fem temaer/diskurser, hvor de har fått navn: «Du skal få
bruke 10 år på å fullføre», «Altså, jeg kjenner jo ikke så mye på presset», «Du må gå
ned på noen krav», «Det er en kontrakt som vi har laget» og «Den ruller og går» - et
kontrollert kaos.
Det kommer frem i oppgaven at institusjonene stort sett har en positiv holdning til at det
skal tilrettelegges for kombinasjonen toppidrett og utdanning. Til tross for dette blir det
presisert at tilretteleggingen ikke må gå på bekostning av kunnskapen som skal tilegnes
gjennom studiet. Institusjonene som er med i oppgaven uttrykker seg på tilnærmet like
måter om temaet i oppgaven, hvor det også kommer frem at Olympiatoppen er blitt
tilegnet en sentral rolle i hvordan tilretteleggingen skjer på utdanningsinstitusjonene.
I lys av teori og tidligere forskning kommer det frem at makt og ressurser er sentralt i
hvordan det blir tilrettelagt. Samtidig, gjennom et sosialkonstruktivistisk perspektiv ser
man at fenomenet toppidrett og utdanning vil være i kontinuerlig utvikling med
samfunnet fenomenet er skapt i. | nb_NO |