Kunsten å vurdere elever i kroppsøving: en kvalitativ studie av åtte læreres vurderingspraksis etter innføringen av den reviderte læreplanen i 2012
Abstract
Studiens formål har vært å undersøke læreres tolkning av revidert læreplan (gjeldende
fra 2012), forskrift og rundskriv tilknyttet elevvurdering, og læreres praktisering av
elevvurdering i kroppsøving. Gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer har åtte
kroppsøvingslærere fra videregående skoler i Oslo og Akershus bidratt til å belyse
problemstillingen. Offentlige dokumenter om elevvurdering, vurderingsparadigmer,
testkultur og vurderingskultur, samt universell og differensiell karaktersetting, har
dannet en teoretisk ramme for studien.
Undersøkelsen viser at lærerne er fornøyde med kompetansemålenes åpne og vide
utforming. Sammenlignet med tidligere studier, kan det tyde på at lærerne er mer
tilfredse med den reviderte læreplanen, enn forgjengeren. Hovedområdet ”Friluftsliv” i
læreplanen synes fremdeles å være problematisk, særlig kompetansemålet for Vg3. Når
det gjelder underveis- og sluttvurdering kan det virke som lærerne er velinformerte om
gjeldende retningslinjer for vurdering, og at de tolker og praktiserer forskriftene relativt
likt. Lærerne gjennomfører fagsamtaler og benytter seg av faglige og konkrete
framovermeldinger. Det er mye som tyder på at lærerne praktiserer underveisvurdering i
tråd med forskriftene. Lærernes sluttvurdering virker derimot ikke alltid å være
sammenfallende med regelverket. Kun to lærere har funnet en ordning for hvordan
elevene får mulighet til å forbedre sin kompetanse inntil standpunktkarakteren er satt.
Tradisjonelle vurderingsformer som observasjon, notater, teoriprøver og fysiske tester,
anvendes fortsatt. I tillegg har mer ”moderne” vurderingsformer som egenvurdering,
kameratvurdering, egentreningsprosjekt og øktplan, fått en mer fremtredende rolle.
Lærerne synes i liten grad å anvende testresultater for å måle elevenes fysiske
prestasjoner, men i stedet for å vurdere innsats og utvikling. Videre viser studien at
ferdighet, kunnskap, innsats, fair play, holdning, oppmøte, deltakelse, glemt gymtøy og
”forsentkomming”, i varierende grad er en del av vurderingsgrunnlaget. Innsats ser ut til
å utgjøre en vesentlig del av grunnlaget for karaktersetting. Ferdigheter, kunnskap og
fair play vektlegges i størst grad for karakteren 6.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015