Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSwensen, Nora Øien
dc.date.accessioned2022-02-18T09:48:41Z
dc.date.available2022-02-18T09:48:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2979957
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Norge betegnes som et flerkulturelt samfunn, og det gjenspeiles i skolen. Elever med ulike kulturelle bakgrunner stiller med ulike forutsetninger. Friluftsliv ser gjennom Fagfornyelsen ut til å få en større plass i skolen, og det er derfor nødvendig å undersøke hvordan flerkulturelle elever erfarer friluftsliv i skolen, samt hvilke erfaringer lærere har med friluftslivsundervisning i klasser med flerkulturelle elever. Teori og metode: I studien er «den sosioøkologiske modellen» det teoretiske rammeverket. Begrepene «mikro- og mesosystem» er sentrale, og oppmerksomheten rettes i hovedsak mot de fire grunnleggende konseptene; levd erfaring, sted, erfaringslæring og selvstendighet. Studien er kvalitativ, og empiri har blitt samlet gjennom deltakende observasjon i to undervisningsøkter og tre semistrukturerte enkeltintervjuer med lærere og tre gruppeintervjuer med elever. Oppsummering: Studien viser at måten friluftslivsundervisningen gjøres på i skolene som deltok i studien, bidrar til redusert læring og utenforskap for flerkulturelle elever. Mangelfull oppfølging og tilrettelegging fra lærere bidrar til at de flerkulturelle elevene trekker seg unna og havner utenfor. De flerkulturelle elevene uttrykker at de ikke forstår sentrale ord og begreper i undervisningen, og at de ikke vet hva de skal gjøre eller hvordan de skal begi seg ut på oppgavene som skal gjøres. Lærerne virker å stille krav til selvstendighet de flerkulturelle elevene ikke har forutsetninger for å mestre, men som de etnisk norske elevene mestrer. Det kan derfor tyde på at friluftslivsundervisningen er en arena de elevene som har erfaring med friluftsliv fra før mestrer, mens de som ikke har det faller utenfor. De flerkulturelle elevene har positive erfaringer med nærfriluftsliv, hvor de føler seg mer hjemme. På turer virker de flerkulturelle elevene ofte å ha lite egnet bekledning og utstyr, og det kan både være stigmatiserende fordi de skiller seg ut, i tillegg til at lærere erfarer det som et hinder for mestring. Når det gjelder samarbeidet mellom skole og hjem har lærere erfart det som spesielt viktig når det gjelder formidling av kunnskap og informasjon som kan trygge flerkulturelle foresatte om at naturen i Norge er trygg for barna deres å oppholde seg i.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnih
dc.subjectmasteroppgaver
dc.subjectfriluftsliv
dc.subjectundervisning
dc.subjectungdom
dc.subjectelever
dc.subjectflerkulturelle
dc.subjecterfaringer
dc.titleEn masteroppgave om flerkulturelle elever i friluftslivsundervisning: «Det som kanskje kan være litt ubehagelig med det er at alle andre kan noe og de andre kan det ikke»: En kvalitativ studie av flerkulturelle elever sine erfaringer med friluftsliv i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel