Idrettens barnerettigheter og bestemmelser i et barneperspektiv: en kvalitativ undersøkelse av 10-12 år gamle jenters erfaringer i turnsporten
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298342Utgivelsesdato
2015-09-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge er foregangsland når det gjelder sikring av barns rettigheter i idretten gjennom Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité [NIF] sine barneidrettsbestemmelser og rettigheter. Likevel er barns erfaringer i idrett paradoksalt lite studert, også i en norsk kontekst. Jeg har intervjuet åtte jenter mellom 10-12 år som alle driver med turn. Målet har vært å undersøke jenters opplevelser med turnsporten i dybden av barneidrettsbestemmelsene og rettighetene. Siden barn i liten grad har vært inkludert som informanter i studier av barneidrett er oppgaven også en undersøkelse om barn egner seg til å bidra i forskning om tema som angår dem selv. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier om barndomssosiologi og en modell om barneperspektivet utviklet av Skivenes & Strandbu (2006). Modellen tar for seg tre komponenter som til sammen utgjør et barneperspektiv. Den første komponenten er på et strukturelt nivå og tar for seg rammeverket for barn, den andre komponenten tar for seg barnet sett fra et voksent ståsted og den tredje komponenten ser verden fra barn sine øyne. Alle komponentene må sees i sammenheng med hverandre for å gi fullstendig mening (Skivenes & Strandbu, 2006). Denne oppgaven gir i hovedsak bidrag til den tredje komponenten i barneperspektivet, men diskuterer også materialet i lys av de to andre komponentene.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015