dc.contributor.author | Haugen, Tommy | |
dc.contributor.author | Erdvik, Irina Burchard | |
dc.contributor.author | Laxdal, Aron Gauti | |
dc.contributor.author | Kloster, Benjamin Wang | |
dc.contributor.author | Säfvenbom, Reidar | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T23:51:05Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T23:51:05Z | |
dc.date.created | 2021-12-14T11:16:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2021, 5(3), Side 65-85. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2986656 | |
dc.description | This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/BY/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. | en_US |
dc.description.abstract | Studiens hensikt var å undersøke forholdet mellom elevers tilhørighet i kroppsøvingstimene, deres opplevelse av motivasjonsklimaet i faget og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang, samt å undersøke i hvilken grad autonom og kontrollert motivasjon medierte det ovennevnte forholdet. Tverrsnittsdata fra 2610 avgangselever ved ungdoms- og videregående skoler fra fire forskjellige geografiske områder i Norge dannet grunnlaget for mediasjonsanalysen. Denne målte indirekte effekter ved hjelp av en bias-korrigert bootstrapping metode. Resultatene viste at opplevd tilhørighet og opplevd mestringsklima i faget var positivt assosiert med elevers intensjoner om å være fysisk aktive etter endt skolegang, både uavhengig av og mediert gjennom elevenes autonome motivasjon. Prestasjonsklima var imidlertid negativt assosiert med intensjon gjennom amotivasjon, og positivt assosiert med intensjon gjennom kontrollert motivasjon. Studien viser at opplevelser av gode relasjoner mellom alle deltakende parter i kroppsøvingstimene, samt mestringsorientert motivasjonsklima, kan være viktig for en fysisk aktiv livsstil gjennom intensjon om fysisk aktivitet etter endt skolegang. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.23865/jased.v5.3285 | |
dc.subject | autonom motivasjon | en_US |
dc.subject | autonomous motivation | en_US |
dc.subject | controlled motivation | en_US |
dc.subject | goal acheivement | en_US |
dc.subject | kontrollert motivajson | en_US |
dc.subject | målorientering | en_US |
dc.subject | self-determination theory | en_US |
dc.subject | selvbestemmelsesteori | en_US |
dc.subject | teori om planlagt atferd | en_US |
dc.subject | theory of planned behavior | en_US |
dc.title | Forholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 T. Haugen, I. B. Erdvik, A. Laxdal, B. W. Kloster & R. Säfvenbom | en_US |
dc.source.pagenumber | 65-85 | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v5.3285 | |
dc.identifier.cristin | 1968185 | |
dc.description.localcode | Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studies | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |