Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugen, Tommy
dc.contributor.authorErdvik, Irina Burchard
dc.contributor.authorLaxdal, Aron Gauti
dc.contributor.authorKloster, Benjamin Wang
dc.contributor.authorSäfvenbom, Reidar
dc.date.accessioned2022-03-21T23:51:05Z
dc.date.available2022-03-21T23:51:05Z
dc.date.created2021-12-14T11:16:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2021, 5(3), Side 65-85.en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2986656
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/BY/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.en_US
dc.description.abstractStudiens hensikt var å undersøke forholdet mellom elevers tilhørighet i kroppsøvingstimene, deres opplevelse av motivasjonsklimaet i faget og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegang, samt å undersøke i hvilken grad autonom og kontrollert motivasjon medierte det ovennevnte forholdet. Tverrsnittsdata fra 2610 avgangselever ved ungdoms- og videregående skoler fra fire forskjellige geografiske områder i Norge dannet grunnlaget for mediasjonsanalysen. Denne målte indirekte effekter ved hjelp av en bias-korrigert bootstrapping metode. Resultatene viste at opplevd tilhørighet og opplevd mestringsklima i faget var positivt assosiert med elevers intensjoner om å være fysisk aktive etter endt skolegang, både uavhengig av og mediert gjennom elevenes autonome motivasjon. Prestasjonsklima var imidlertid negativt assosiert med intensjon gjennom amotivasjon, og positivt assosiert med intensjon gjennom kontrollert motivasjon. Studien viser at opplevelser av gode relasjoner mellom alle deltakende parter i kroppsøvingstimene, samt mestringsorientert motivasjonsklima, kan være viktig for en fysisk aktiv livsstil gjennom intensjon om fysisk aktivitet etter endt skolegang.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/jased.v5.3285
dc.subjectautonom motivasjonen_US
dc.subjectautonomous motivationen_US
dc.subjectcontrolled motivationen_US
dc.subjectgoal acheivementen_US
dc.subjectkontrollert motivajsonen_US
dc.subjectmålorienteringen_US
dc.subjectself-determination theoryen_US
dc.subjectselvbestemmelsesteorien_US
dc.subjectteori om planlagt atferden_US
dc.subjecttheory of planned behavioren_US
dc.titleForholdet mellom elevers motivasjon for kroppsøvingsfaget, motivasjonsklima og tilhørighet i kroppsøvingstimene, og deres intensjon om å være fysisk aktive etter endt obligatorisk skolegangen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 T. Haugen, I. B. Erdvik, A. Laxdal, B. W. Kloster & R. Säfvenbomen_US
dc.source.pagenumber65-85en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v5.3285
dc.identifier.cristin1968185
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel