Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMentzoni, Sturla Espolin
dc.date.accessioned2022-07-19T09:03:38Z
dc.date.available2022-07-19T09:03:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006528
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven var å lære mer om hvordan man kan jobbe for å påvirke unge fotballspilleres evne til å håndtere stress både på fotballbanen og i livet generelt. Med utgangspunkt i traumepsykologi og teorien om growth mindset, ble det utviklet et mentaltreningsprogram, som inkluderte mindfulness meditasjon og samtalegrupper, hvor kunnskap om og refleksjon rundt eget mindset var sentralt. Dette innebar også psykoedukasjon om stress og hjernens oppbygning og funksjon. Studien var en casestudie med intervensjon og det ble gjennomført semistrukturerte intervju, som hovedkilde til informasjon. For å undersøke om deltakerne hadde noen effekt av treningsprogrammet ble deltakernes angst i forbindelse med konkurranse (SAS-N), grad av oppmerksomhet (FFMQ), og tendenser til fixed og growth mindset målt før og etter intervensjonen. De samme undersøkelsene ble gjennomført både av deltakerne og en kontrollgruppe i forkant av og i etterkant av intervensjonen, for å sammenlikne deres score. Tre elever på utdanningsprogram Studiespesialisering med toppidrett Fotball på VG3, tok del i intervensjonen, som gikk over ti uker. Kontrollgruppen utgjorde 12-14 elever fra samme klasse som deltakerne. En kort oppsummering av funnene i den kvalitative delen av denne studien, er at deltakerne rapporterte at de opplevde treningen som lærerik og nyttig. De rapporterte høyere grad av oppmerksomhet, og antyder noe økt bevissthet om eget mindset. Test av bekymring/kognitiv angst ved Sport Anxiety Scale – norsk versjon (Worry Scale) og test av forstyrrelser av konsentrasjon i forbindelse med konkurranse (SAS-N Concentration Disruptions Scale) hos deltakerne, viste en signifikant nedgang fra pre-test til post-test. Test av somatisk angst (SAS-N Anxiety Scale) viste en tendens til forbedring, men ikke signifikant. Resultater i Five Facet Mindfulness Questionaire (FFMQ) viste også en tendens, men ikke signifikant, forbedring av oppmerksomhet. Testen Mindset viste også en liten tendens til forbedring av growth mindset, men ikke signifikant.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectfotball
dc.subjectspillere
dc.subjectungdom
dc.subjectstress
dc.subjectmindfulness
dc.subjectmental trening
dc.titleTrening av mindfulness og mindset for å håndtere stress: Hvordan oppleves det for unge fotballspillere?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel