Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRiisa, Ane Søberg
dc.date.accessioned2022-07-19T10:44:50Z
dc.date.available2022-07-19T10:44:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006549
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractDen økende digitaliseringen i samfunnet har ført til et større fokus på bruk av sosiale medier som markedsføringskanal. Denne masteroppgaven har forsøkt å undersøke hvordan sosiale medier kan brukes som markedsføringskanal for å bygge sterkere merkevarer for fire store idrettsarrangement i Norge. Oppgaven tar sikte på å finne svar fra både arrangørsiden, samt deltakersiden av idrettsarrangementene. Ved å bruke teorier om merkeverdi og kundeengasjement, samt sosiale medier, diskuterer denne oppgaven hvorvidt de fire idrettsarrangementene bruker sine sosiale medier-plattformer på en god måte til å bygge merkevare ved hjelp av merkeverdi-modellene og kundeengasjement. Oppgaven ble gjort som en komparativ case-studie for å kunne sammenligne de fire idrettsarrangementene, og for å få en dypere forståelse av hvordan ulike typer idrettsarrangement bruker sosiale medier. Hovedfunnene viser at sosiale medier kan brukes for økt merkevarebygging. Å legge ut bilder og videoer på ulike sosiale medier, fester idrettsarrangementet i hodene på kundene. Funnene viser dog at det er viktig med hvilket innhold som legges ut, for det må oppleves som relevant. Arrangementene har i dag fokus på markedsføring i sosiale medier, men ikke merkevarebygging via sosiale medier. Teorier om merkeverdimodellene viser at å skape en relasjon til kundene, er øverst i pyramiden for å oppnå en god merkevare. Kundeengasjement er derfor sett på som en av måtene å oppnå dette på. Det er begrenset hvor godt idrettsarrangementene bruker kundeengasjement for merkevarebygging i dag. Ved å engasjere kundene på sosiale medier, vil relasjoner mellom merkevare og kunder bygges, og skape en lojalitet mot merket. Denne oppgaven konkluderer med at idrettsarrangører kan med fordel ta i bruk sosiale medier for merkevarebygging. Dette vil kun øke styrken av merkevaren, så sant plattformene blir brukt riktig. De fire idrettsarrangementene bør ha fokus på å ta i bruk flere dimensjoner av merkevaremodellene enn hva de gjør i dag. Engasjement blant kunder kan også økes for bedre lojalitet mot merket. Videre forskning bør ta for seg bredere aldersspenn, kundeengasjement og andre typer sosiale medier-plattformer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectidrett
dc.subjectarrangementer
dc.subjectmarkedsføring
dc.subjectmerkevarebygging
dc.subjectsosiale medier
dc.titleIdrettsarrangementers bruk av sosiale medier for merkevarebygging: En komparativ case-studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel