Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Øyvind
dc.date.accessioned2022-07-19T11:23:37Z
dc.date.available2022-07-19T11:23:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006563
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Selv om det i dag er gode data på aktivitetsnivået til norske barn og unge gjennom ungKan-undersøkelsene, er det fortsatt mye kunnskap som mangler. Forskjeller i moderat til hard fysisk aktivitet (MHFA) basert på hvor barn og unge vokser opp er et viktig tema som det i dag ikke er forsket på i Norge. Denne oppgaven vil derfor være et viktig bidrag i å undersøke eventuelle urban-rurale forskjeller blant barn og unge. Hensikt: Undersøke om det er forskjeller i tid i MHFA blant 6-, 9- og 15 åringer ved rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler. Metode: Denne oppgaven er en tverrsnittstudie som tar for seg akselerometerdata fra de tre ungKan-undersøkelsene (ungKan1, -2 og -3). Til sammen ble 8186 barn og unge i alderen 6-, 9- og 15 år inkludert i analysene. Skolene ble delt inn i like store tertiler (rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler) basert på innbyggere per km2. Forskjell i MHFA mellom gruppene ble sett på ved hjelp av analyses of covariance (ANCOVA). Resultat: Gutter ved urbane skoler var i signifikant mere MHFA enn guttene ved tettstedsskoler og rurale skoler med henholdsvis 3,2 minutter (95% KI: 0,7, 5,6) og 5,1 minutter (95% KI: 2,6, 7,5). Blant jentene var både de ved tettstedsskoler og urbane skoler i signifikant mere MHFA enn jentene ved rurale skoler med henholdsvis 4,7 minutter (95% KI: 2,7, 6,7) og 3,7 minutter (95% KI: 1,8, 5,7). Disse funnene var stort sett gjennomgående i ulike underanalyser av MHFA i ukedager og helgedager, MHFA i bolker gjennom dagen, MHFA fordelt på aldersgrupper og oppnåelse av anbefalingene for fysisk aktivitet (≥60 minutter MHFA per dag). Konklusjon: Resultatene viser at det er forskjeller i tid i MHFA hos 6-, 9- og 15 åringer ved rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler. Guttene ved urbane skoler og jentene ved tettstedsskoler var mest i MHFA. Likt mellom begge kjønn var at barn og unge ved rurale skoler var i signifikant mindre tid i MHFA enn barn og unge ved tettstedsskolene og urbane skoler. Det kan derfor tenkes at eventuelle tiltak for å øke aktivitetsnivået blant rurale barn og unge vil kunne være fordelaktig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectbarn
dc.subjectungdom
dc.subjectskoler
dc.subjectfysisk aktivitet
dc.subjectsammenligning
dc.titleForskjeller i moderat til hard fysisk aktivitet blant norske 6-, 9- og 15 åringer ved rurale skoler, tettstedsskoler og urbane skoler: En kartlegging av urban-rurale forskjeller i MHFA basert på ungKan-dataen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrettsmedisinske fag / Department of Sports Medicineen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel