«Jeg tror man er litt for redd for å konkretisere hva vi skal vurdere, egentlig.»: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslærere sin oppfatning av ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i faget
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006570Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet for Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) ved Norges Idrettshøgskole, 2022. Studien har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående skole oppfatter ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i kroppsøving. Forskningsspørsmålet har blitt belyst gjennom semistrukturerte intervju med fem kroppsøvingslærere ved videregående skoler i Oslo-området. Goodlads læreplanteori utgjør det overordnede teoretiske rammeverket.
Studien viser at lærerne har god kjennskap til relevante styringsdokumenter og bestemmelser i forbindelse med vurdering i faget. Lærerne framtrer også som reflekterte rundt egen praksis og er opptatt av kompetanseutvikling på feltet. I likhet med tidligere forskning ser det ut til at lærerne i hovedsak fremstår positive til den nye læreplanen, og den kompetansen og innholdet de oppfatter at den vektlegger. De er fornøyd med handlingsrommet som de nye kompetansemålenes tillater, men beskriver det som
utfordrende å operasjonalisere kompetansemålene ved vurdering i faget. Samtlige lærere virker å være opptatt av å samarbeide innad i fagseksjonen om en felles forståelse for undervisning og vurdering i faget, men det er ulikheter knyttet til hvor systematisk dette arbeidet foregår. Lærerne i studien opplever også at endringer i rammebetingelser som følge av covid-19-pandemien, har påvirket det lokale læreplanarbeidet og tolkningsfellskapet. De trekker frem flere eksempler på forhold ved undervisning og vurdering i perioden som opplevdes som utfordrende. I likhet med tidligere forskning på vurdering i kroppsøving viser funn fra undersøkelsen at lærerne i studien vektlegger kriteriene innsats, ferdigheter og kunnskap ved vurdering i faget. Det fremstår imidlertid ulikt hvilket meningsinnhold de ilegger disse og i hvilken grad de ser dem som
hovedkriterier. Lærerne i studien kommer med sprikende svar rundt hvorvidt de vektlegger elevens forutsetninger ved vurdering. Her er det grunnlag for å si at enkelte lærere sin oppfattelse fraviker fra det som står nedfelt i styringsdokumentene.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022