Show simple item record

dc.contributor.authorAndersen, Markus Haave
dc.date.accessioned2022-07-20T06:38:32Z
dc.date.available2022-07-20T06:38:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007115
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractDette er min avsluttende masteroppgaven i idrettsvitenskap, studieretning kroppsøving og pedagogikk ved Norges idrettshøgskole. Studiens formål er å utvikle kunnskap om, og bedre forståelse omkring gutter og jenters opplevelser og erfaringer knyttet til et likestilt og rettferdig kroppsøvingsfag. Ettersom studien tar utgangspunkt i elevers egne evner til å oppfatte, skape og uttrykke meninger basert på deres sansemessige erfaringer, vil Merleau-Pontys fenomenologiske teori danne masteroppgavens teoretiske rammeverk. Samtidig har temaer som kjønn, selvoppfatning og sosial kompetanse dannet grunnlaget for videre kunnskapsutvikling. Studien er vitenskapsteoretisk forankret i den kvalitative samfunnsvitenskapelige metoden. Utvalget består av sju elever ved videregående skole, og studiens empiri baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med utgangspunkt i informantenes persepsjon og levde oppfatning. For å analysere meningsinnholdet i datamaterialet baserte studien seg på en fenomenologisk analyse. Deretter kunne forskeren sammenfatte meningsinnholdet og ved en tverrsnittsbasert inndeling av materiale, utarbeide ulike kategorier for dataen som senere ble diskutert. Studiens funn tyder på at kroppsøvingsfaget er svært populært hos mange elever og harmonerer til deres interesser og behov. Ut i fra elevenes innspill tyder det på at kroppsøvingsfaget bygger oppunder sitt formål om å bidra til en livslang bevegelsesglede (Utdanningsdirektoratet, 2019a), selv om noen elever mener at enkelte aktivitetsformer blir mer prioritert enn andre. Resultatene fra forskningen viser at elevene selv synes at det skapes gjensidige og likeverdige muligheter, men at enkeltes interesser kan nedprioriteres på grunn av lærerens tilstrekkelighet og enkeltindividers verbale og fysiske dominans. Utvalget drøfter også at det kan oppstå et usunt konkurransemiljø i enkelte aktivitetsformer i kroppsøvingsundervisningen. Et konkurransepreget miljø kan virke hemmende for etablering av positive relasjoner og påvirke usikre elevers selvoppfatning i negativ retning. Studiens funn tyder derfor på at faget er rettferdig og likestilt, men at relasjoner påvirker elevers deltakelse og oppfatning av faget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectrettferdighet
dc.subjectlikestilling
dc.subjectmestring
dc.subjectsosialisering
dc.titleSøken etter rettferdighet i kroppsøvingsundervisningen: En kvalitativ studie om hvordan 3. klassinger på videregående skole opplever og erfarer et rettferdig og likestilt kroppsøvingsfag.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record