Show simple item record

dc.contributor.authorLauritzen, Maren Sofie
dc.date.accessioned2022-07-20T07:24:17Z
dc.date.available2022-07-20T07:24:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007146
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som mål å belyse hvordan skoleleder og kroppsøvingslærere erfarer arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering i skolen, og da spesifikt i kroppsøvingsfaget. Tidligere forskning viser at tilpasset opplæring og inkludering i dagens skole kan oppleves som utfordrende å praktisere og at andelen av elever som i dag mottar spesialundervisning er stor. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hva som erfares å fungere og hva som oppleves som utfordrende i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. For å belyse problemstillingen er det blitt gjennomført åtte semistrukturerte intervjuer med fire ulike prosjektdeltagere. Prosjektdeltagerne er tre kroppsøvingslærere og en skoleleder fra en typisk to parallell skole i en mellomstor norsk by, og intervjuene har blitt gjennomført i to runder. Jeg har valgt en fortolkende tilnærming og datamaterialet er tolket i henhold til dette. For å belyse problemstillingen har jeg også tatt utgangspunkt i teori som bygger på verdier og prinsipper for tilpasset opplæring og inkludering, kroppsøving og utviklingsarbeid. Studien viser at det er tre faktorer som er viktige i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering og disse er kollektivt arbeid, kompetanse og ressurser. Studien viser at kroppsøvingslærerne opplever at tilpasset opplæring i skolen er utfordrende og at lærerne mangler både kompetanse, men også bevissthet rundt arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Hovedfunnene i studien viser at både kroppsøving, tilpasset opplæring og inkludering er temaer som får lite tid til formell drøfting og ikke oppleves som prioritert i arbeidet med kompetanseheving på skolen. I studien fremgår samarbeid og nærhet til andre instanser som viktig i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Tidspresset kommer frem som en utfordrende faktor i både lærernes og skoleleders hverdag når det kommer til samarbeid, kompetanseheving og planlegging og gjennomføring av undervisning som alle er viktige faktorer i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectskolen
dc.subjecttilpasset opplæring
dc.subjecttilpasset fysisk opplæring
dc.subjectinkludering
dc.subjecterfaringer
dc.title«Tilpasset opplæring er noe vi gjør, men vi snakker ikke om det»: En kvalitativ studie om lærere og skoleleders erfaringer med tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøvingsfaget ved en barneskole.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record