dc.contributor.author | Lauritzen, Maren Sofie | |
dc.date.accessioned | 2022-07-20T07:24:17Z | |
dc.date.available | 2022-07-20T07:24:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3007146 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022 | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som mål å belyse hvordan skoleleder og kroppsøvingslærere erfarer arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering i skolen, og da spesifikt i kroppsøvingsfaget. Tidligere forskning viser at tilpasset opplæring og inkludering i dagens skole kan oppleves som utfordrende å praktisere og at andelen av elever som i dag mottar spesialundervisning er stor. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hva som erfares å fungere og hva som oppleves som utfordrende i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering.
For å belyse problemstillingen er det blitt gjennomført åtte semistrukturerte intervjuer med fire ulike prosjektdeltagere. Prosjektdeltagerne er tre kroppsøvingslærere og en skoleleder fra en typisk to parallell skole i en mellomstor norsk by, og intervjuene har blitt gjennomført i to runder. Jeg har valgt en fortolkende tilnærming og datamaterialet er tolket i henhold til dette. For å belyse problemstillingen har jeg også tatt utgangspunkt i teori som bygger på verdier og prinsipper for tilpasset opplæring og inkludering, kroppsøving og utviklingsarbeid.
Studien viser at det er tre faktorer som er viktige i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering og disse er kollektivt arbeid, kompetanse og ressurser. Studien viser at kroppsøvingslærerne opplever at tilpasset opplæring i skolen er utfordrende og at lærerne mangler både kompetanse, men også bevissthet rundt arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Hovedfunnene i studien viser at både kroppsøving, tilpasset opplæring og inkludering er temaer som får lite tid til formell drøfting og ikke oppleves som prioritert i arbeidet med kompetanseheving på skolen. I studien fremgår samarbeid og nærhet til andre instanser som viktig i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Tidspresset kommer frem som en utfordrende faktor i både lærernes og skoleleders hverdag når det kommer til samarbeid, kompetanseheving og planlegging og gjennomføring av undervisning som alle er viktige faktorer i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | nih | en_US |
dc.subject | masteroppgaver | en_US |
dc.subject | skolen | |
dc.subject | tilpasset opplæring | |
dc.subject | tilpasset fysisk opplæring | |
dc.subject | inkludering | |
dc.subject | erfaringer | |
dc.title | «Tilpasset opplæring er noe vi gjør, men vi snakker ikke om det»: En kvalitativ studie om lærere og skoleleders erfaringer med tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøvingsfaget ved en barneskole. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.description.localcode | Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studies | en_US |