Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRisnes, Kristin Jondahl
dc.date.accessioned2022-09-14T07:48:56Z
dc.date.available2022-09-14T07:48:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017704
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractIntroduksjon: Formålet med denne oppgaven var å belyse problemstillingen: «Hvordan erfarer tre fotballspillere en dobbel karriere i overgangen til sitt nye utdanningstrinn?». Tidligere forskning trekker frem at krav og utfordringer kan oppstå i overganger i ulike domener av en idrettsutøvers liv (Stambulova, 2016b; Stambulova & Samuel, 2019; Wylleman & Lavallee, 2004). Problemstillingen blir diskutert i lys av overgangen til idrettsungdomsskole, videregående skole og høyere utdanning. Teoretisk rammeverk: Modellen til Wylleman og Lavalle (2004) «The developmental model on transitions faced by athletes» og Stambulova (2016b) «Athletic Career Transition Model» fungerer som teoretisk rammeverk. Metode: Ved bruk av kvalitativ metode og datamateriale fra intervju, ble deltakerne fulgt i en periode på åtte måneder. Det blir lagt vekt på deltakernes subjektive erfaring, samt trekk som er felles på tvers av utdanningstrinn. Resultat: En kombinasjon av induktiv og deduktiv tematisk analyse av datamaterialet, viser at elev-utøverne har tilpasset seg ulike krav og utfordringer i overgangen til et nytt utdanningstrinn. Det var krav som økt treningsmengde, økt faglig nivå, flytte hjemmefra, konkurranse, mindre spilletid og skader. Diskusjon: Resultatene indikerer likheter og forskjeller mellom deltakernes erfaringer. Likheter i datamaterialet er store ambisjoner med både fotball og utdanning, et rollebytte og sammenfallende overganger. Det var normative og ikke-normative overganger som sportslige overganger, skader, bli satt ut av laget eller å flytte hjemmefra. Forskjeller er at det faglige nivået håndteres ulikt og store kontraster i skole-klubb samarbeid. Det viser seg også at de yngste deltakerne er slitne i kroppene, mens studenten på høyere utdanning er sliten i hodet etter overgangen. Konklusjon: Med bakgrunn i resultater og teoretisk rammeverk, indikerer denne oppgaven at overgangen til et nytt utdanningstrinn har vært en suksess når fotball kombineres med skolegang. Datamateriale tyder imidlertid på at det er behov for en tettere oppfølging av personer som velger en dobbel karriere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectfotball
dc.subjectspillere
dc.subjecttoppidrett
dc.subjectutdanning
dc.subjectkarriere
dc.titleDobbel karriere i overgangen til et nytt utdanningstrinn: En kvalitativ studie av tre fotballspilleres erfaringer med kombinasjonen skole og toppidrett.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Institute for Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel