Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbelsen, Kristian
dc.contributor.authorLeirhaug, Petter Erik
dc.date.accessioned2022-12-01T09:59:24Z
dc.date.available2022-12-01T09:59:24Z
dc.date.created2022-10-24T16:48:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationJournal for Research in Arts and Sports Education. 2022, 6(1), Side 21-36.en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035254
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/BY/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.en_US
dc.description.abstractBålet har en sentral plass i norsk friluftsliv, og bålet inngår ofte når friluftsliv står på timeplanen i norske skoler. Hvordan det arbeides med bål, hvorfor og hva bålet faglig skal bidra med, er det mindre kunnskap om. Denne artikkelen er inspirert av at alle lærerne som deltok i et aksjonsforskningsprosjekt valgte bålet som sentralt innhold i friluftslivsundervisningen uten at det er omtalt i læreplan eller var initiert av forskerne. Målet i artikkelen er å belyse bruk av bål i friluftslivsundervisning som del av kroppsøving i videregående skole og læreres og elevers erfaringer med dette. Selve aksjonsforskningsprosjektet ble gjennomført i dynamisk samarbeid mellom forskere og lærere som selv stod ansvarlige for undervisning og gjennomføring. Analysene i studien struktureres med utgangspunkt i den didaktiske trekant og bruker empiri fra kvalitative intervju med lærere og spørreundersøkelse blant elevene. I analysen framtrer bålet som stemningsskapende og et egenartet bidrag til læring i og gjennom friluftsliv i videregående skole. Bål som innhold synes å engasjere elever individuelt, som fellesskap og beskrives av ulike elever i spennet fra gøy til kjedelig, samtidig som det virker å skape mestringsopplevelser. Sentrale momenter i beskrivelser og lærernes refleksjoner drøftes som empiriske bidrag til bålets didaktikk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectcampfireen_US
dc.subjectfagdidaktikken_US
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectfriluftslivspedagogikken_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectNorwayen_US
dc.subjectoutdoor educationen_US
dc.subjectphysical educationen_US
dc.subjectuteskoledidaktikken_US
dc.titleDedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skoleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 K. Abelsen & P. E. Leirhaugen_US
dc.source.pagenumber21-36en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v6.3081
dc.identifier.cristin2064600
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel