Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAustnes, Anna Jensen
dc.date.accessioned2023-02-13T09:56:40Z
dc.date.available2023-02-13T09:56:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3050291
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022en_US
dc.description.abstractDet overordnede temaet for masteroppgaven er kropp. Masteroppgaven søker å besvare problemstillingen: Hvilke forståelser av kropp kommer til uttrykk hos et utvalg elever i tredje klasse ved videregående skole? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i tre ulike perspektiver på kropp: den kartesianske dualismen, det kroppsfenomenologiske perspektivet og den sosialt konstruerte kroppen. For å besvare problemstillingen, benyttet jeg en kvalitativ undersøkelsesmetode, herunder semistrukturert intervju (Tanggaard & Brinkmann, 2012, s. 28; Thagaard, 2018, s. 11-12). Totalt intervjuet jeg ni informanter som var elever i kroppsøvingsfaget i tredje klasse ved videregående skoler på Østlandet og Vestlandet. Analysen av de kvalitative intervjuene er inspirert av Braun og Clarke (2006, s. 86) sin trinn-for-trinn analyseguide for temaanalyser. Resultatene indikerer at det er utfordrende å fortelle om hva er kropp for meg, å forklare egen forståelse av kropp og å snakke om kropp som noe en er. Motsatt er det lettere å snakke om utseende, kroppsidealer og trening rettet mot forbedring av kroppen. Resultatene indikerer relativt tydelig at det ikke snakkes om kropp og kroppsforståelser i kroppsøvingsfaget. Kroppsforståelsen(e) til informantene virker å være “flytende”, og det er utfordrende å plassere det de forteller innenfor det ene eller andre kroppsperspektivet. Tross dette, indikerer resultatene et skille med tanke på hvor mye jeg kan knytte av informantenes fortellinger til de ulike kroppsperspektivene. Med utgangspunkt i spørsmålene og utvalget, kom det objektive kroppsperspektivet og det sosialt konstruerte kroppsperspektivet tydeligere frem i informantenes fortellinger sammenlignet med det subjektive kroppsperspektivet. Diskusjonskapittelet er inndelt i tre diskusjonstemaer. Først tar jeg for meg og diskuterer at det ikke er så lett å “plassere” kroppsforståelsen(e) informantene uttrykker. Deretter diskuterer jeg resultatene knyttet til kroppsøvingsfaget, herunder å snakke om kropp, garderobesituasjonen, den synlige kroppen og å glemme kroppen. Til slutt og i forlengelse av resultatene, diskuterer jeg hvilken rolle kroppsøvingsfaget kan ta i fremtiden, med fokus på kroppsøvingsfaget som formidler av kritisk refleksjon, kroppsøvingsfaget som formidler av dynamiske kroppsperspektiver samt kroppsøvingsfaget i krise.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnih
dc.subjectmasteroppgaver
dc.subjectkroppen
dc.subjectkroppsbevissthet
dc.subjectungdom
dc.subjectelever
dc.subjectkroppsøving
dc.titleVideregåendeelevers forståelser av kropp: En kvalitativ undersøkelse om hvilke forståelser av kropp som kommer til uttrykk hos et utvalg elever i tredje klasse ved videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Institute for Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel