From Zero to Hero: Hvordan jobbe med motivasjon blant kinesiske utøvere? - Et femårig selvstudie av en norsk langrennstrener med selvbestemmelsesteorien som bakgrunn (2017-2022)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3050353Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Intro: En norsk trener har jobbet fem år som langrennstrener for et kinesiske langrennslandslag. Her beskrives motivasjonsprosessen til «Team Xinjiang», på veien fra langrennsnoviser i 2017 til olympiske leker i Beijing 2022.
Teori: Motivasjon belyses med selvbestemmelsesteorien (SDT). Kinesiske kulturelle særtrekk og tradisjoner utdypes. Den norske modellen anvendes for å belyse lik-/ulikheter mellom Norge og Kina.
Metode: Selvstudie, med deltagende observasjon av «Team Xinjiang» som forsker og trener. «Team Kjelsås» eksemplifiserer den norske modellen. Datainnsamlingen er gjort underveis. Konfidensialitet står sentralt.
Historie: Gjennom fem begivenhetsrike år følger vi læringen og utviklingen av motivasjon til laget, med de kulturelle særpreg og utfordringer vi møtte på veien. Utøverne bevegede seg fra ytre regulering og kontrollerte motiver til mer indre regulering og selvbestemte motiver. I skisporet nås topp 20 i verdenscupen og olympisk deltagelse.
Diskusjon: Kinesiske særpreg som sterkt hierarki, tette relasjoner, beskytte stoltheten, kollektivistisk kultur og resultatorientert idrettstradisjon, virker inn på funksjonen av SDT. Behovene kompetanse, autonomi og tilhørighet kan tilfredsstilles hvis en tilpasser. Kompetanse tilfredsstilles ved å erstatte kontroll med en tydelig struktur. Autonomi tilfredsstilles gjennom betrodde andre og styrking av utøvernes evnen til å håndtere selvbestemmelse. Tilhørighet tilfredsstilles gjennom relasjoner til sitt betrodde nettverk.
Konklusjon: Det tyder på at SDT fungerte både i teori og praksis i «Team Xinjiang». Vi kunne identifisere og påvirke reguleringen for motivasjon, som trolig også innvirket på langrennsprestasjonen. Både Kina og Norge kan lære av hverandre.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2022