Selvregulert læring i kroppsøvingsfaget: En studie om elevers opplevelse av en alternativ undervisningspraksis i faget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081083Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Forskning viser blant annet at selvregulert læring er mindre fremtredende i kroppsøvingsfaget, sammenliknet med andre fag. Likevel er elevenes evne til å lære ansett som den viktigste ferdigheten for fremtiden. Politikere har også stilt spørsmål rundt fagets legitimitet, og mener faget ikke utvikler elevenes nødvendige ferdigheter til å tilegne seg annen kompetanse. Å legge til rette for elevenes utvikling av selvregulerte læringsferdigheter vil kunne forberede elevene på selvstendig læring gjennom livet, og er derfor viktig at inkluderes i faget. Dette underbygges i LK20, hvor det står at alle fag skal bidra til elevenes læring om læring. Forskere har imidlertid funnet at faget domineres av en idrettsdiskurs, som ikke bidrar til utvikling for alle elever. Denne studien undersøker derfor hvordan elever i den videregående skolen opplever en alternativ kroppsøvingsundervisning, som baserer seg på prinsipper fra den selvregulerte læringsprosessen.
Utvalg og Metode: Et undervisningsopplegg ble utformet, basert på sosial kognitiv teori om den selvregulerte læringsprosessen. En videregående kroppsøvingsklasse på 23 elever deltok i studien, og undervisningen ble gjennomført på en skole på Østlandet i Norge. Det ble gjort observasjoner i undervisningstiden, og utført fem semistrukturerte intervjuer i etterkant av gjennomførelsen.
Analyse og Diskusjon: Analysen tar utgangspunkt i fire temaer, som gjenspeiler det empirien forteller: (1) Den tradisjonelle undervisningen som forutsetning for elevenes engasjement i tiltaket, (2) elevenes oppfatning av tiltaket, (3) selvregulert læring gjennom tiltaket, og (4) læringsutfall i tiltaket. I diskusjonen samles de viktigste resultatene fra analysen, og konsekvensene diskuteres i lys av LK20, og tidligere forskning på selvregulert læring og kroppsøvingskonteksten.
Konklusjon: Funnene antyder blant annet at idrettsdiskursen fortsatt påvirker elevenes forståelse av faget. De antyder også at denne har påvirket elevenes forutsetninger for selvstendighet i læringsarbeid negativt. Funnene viser også at tiltaket fasiliterte for autonomi i undervisningen. Men selv om dette bidro til motivasjon og læring for noen, virket fraværet av lærerkontroll begrensende for andre. Videre forskning bør undersøke hvordan undervisning om selvregulert læring kan gjennomføres i faget.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023