Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØygarden, Elselin Lee
dc.date.accessioned2023-07-24T09:55:40Z
dc.date.available2023-07-24T09:55:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081086
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractHensikten med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn i faget, og deres resonnement om kjønnsdelt undervisning knyttet til aktivitetsinnhold. Studiens teoretiske rammeverk består av Judith Butlers og Simone de Beauvoirs tilnærming til kjønn, samt Raewyn Connell sin hegemoniske maskulinitetsteori. De teoretiske tilnærmingene representerer tilsynelatende forskjellige perspektiver, der en kombinasjon av disse kan bidra til å konseptualisere kjønnsbegrepet. I denne studien valgte jeg å anvende en kvalitativ metodisk tilnærming i form av semistrukturerte intervjuer av syv kroppsøvingslærere ved ungdomsskole- og videregående skoler. Studiens funn og diskusjon viser at kroppsøvingslærere har en tvetydig forståelse av kjønn i faget. Majoriteten av lærerne uttrykket at de skiller mellom en biologisk og sosialt konstruert forståelse av kjønn, samt at det finnes flere varianter av kjønnsbegrepet. Imidlertid avdekker datamaterialet at den tilsynelatende nyansert forståelsen forandres i møte med den pedagogiske praksisen. Til tross for at lærerne uttrykker et kjønnsnøytralt syn, er det mye som tyder på at jenter og gutter blir ansett som homogene grupper. Datamaterialet indikerer at det eksisterer kjønnsforskjeller i faget, der gutter og jenter har forhåndsbestemte roller. Noen av lærerne forklarer at de har elever som ikke identifiserer seg om gutt eller jente, men at dette ikke har stor betydning for undervisningspraksisen. En hovedtendens er at faget styres av en tydelig kjønns- og idrettsdiskurs. Nærmest samtlige lærere prioriterer ballspill og lærerstyrt undervisning, som virker å være rådende i fagets pedagogiske virksomhet. Når det er snakk om kjønnsdelt undervisning viser resultatene at lærerne anvender dette i varierende grad. Funnene viser også at det er nokså sprikende svar hvorvidt denne organiseringsformen har en nytteverdi eller ikke. Denne studien avdekker at samtlige lærere har tatt i bruk kjønnsdelt undervisning ved en eller flere anledninger, som må sees i sammenheng med aktivitetsinnholdet. Flertallet av lærerne begrunner kjønnsdelt undervisning med å inkludere jenter i undervisningen, ettersom at gutter stort sett er den dominerende part.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectlærere
dc.subjectundervisning
dc.subjectpedagogikk
dc.subjectkjønn
dc.subjectkjønnsforskjeller
dc.titleKroppsøving - en kjønnet arena?: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn i faget og deres resonnement vedrørende kjønnsdelt undervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel