Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorYttervik, Øyvind
dc.date.accessioned2023-07-24T09:58:40Z
dc.date.available2023-07-24T09:58:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081087
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractDen digitale utviklingen har ført til at digitale ferdigheter i dag regnes som avgjørende ferdighet for elevenes læring og utvikling. Ifølge forskning presterer norske elever relativt godt sammenlignet med resten av verden på digital kunnskap, men samtidig scorer hver fjerde elev lavt. Ved innføringen av ny læreplan skal derfor digitale ferdigheter utvikles i alle fag, deriblant kroppsøving og aktivitetslære. Videre blir bruk av digitale verktøy beskrevet som en forutsetning for å utvikle digitale ferdigheter. I mangel på relevant forskning, vil «aktivitetsfagene» bli brukt som samlebetegnelse for kroppsøving og aktivitetslære i denne oppgaven, da det internasjonalt ikke gjøres forskjell på disse fagene. En felles målsetting for aktivitetsfagene er å stimulere til bevegelsesglede gjennom å tilrettelegge for individuelle interesser og forutsetninger. Ifølge forskning kan det tyde på at det er stor interesse for dataspill, da tre av fire mellom 9-18 år spiller dataspill hver dag. Exergames er et samlebegrep på dataspill hvor bevegelsene på spillet gjøres av brukeren selv og dermed inviterer til mer ‘aktiv’ deltagelse. Dette har skapt internasjonal interesse for å anvende det digitale verktøyet i aktivitetsfagene. Til tross viser forskning at digitale ferdigheter er nedprioritert i aktivitetsfagene, samtidig er forekomsten av digitale verktøy lav. Dette som følge av aktivitetsfagenes egenart og sentrale verdier. Av den grunn er formålet med denne studien å undersøke om exergames som digitalt verktøy kan stimulere til bevegelsesglede i aktivitetsfagene. Studiens teoretiske rammeverk omhandler derfor bevegelsesteori og læreplanteori. For å undersøke denne problemstillingen tar studien utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign der det blir gjennomført fire semistrukturerte intervjuer av lærer og lærerstudenter og to fokusgruppeintervju av elever tilknyttet videregående skole. I tillegg ble observasjon utført i forbindelse med de to exergames-undervisningene. Datamaterialet er analysert ved hjelp av en tematisk analyse og hermeneutisk tilnærming. Funn fra denne studien viser at de ulike aktørene opplevde exergames som gøy, engasjerende og motiverende. Underliggende grunner kan knyttes til hvordan exergames evner å tilpasse og tilrettelegge for ulike elevforutsetninger, tilbyr elevene en alternativ form for bevegelse, hvor elementet av variasjon kan stimulere til nye meningsfulle opplevelser, samt evner å skape sosial tilhørighet gjennom følelse av bidrag, deltagelse og mestring. Fravær av disse opplevelsene kan relateres til spillets bevegelsessensor, hvor enkelte elever opplever at denne detaljen virker begrensende for deres bevegelseskompetanse. I tillegg kan det tyde på at det er et skille mellom den formelle læreplanen og det praktiske arbeidet i forbindelse med digitale ferdigheter, da læreres oppfattelse av begrepet kan se ut til å gå av både forekomst av digitale ferdigheter, men også elevenes utvikling. Til tross argumenterer funnene for at det finnes elementer ved bruk av exergames som kan stimulere til bevegelsesglede i aktivitetsfagene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectaktiviteter
dc.subjectbevegelse
dc.subjectbevegelseslære
dc.subjectdigitalisering
dc.subjectundervisning
dc.subjectelever
dc.subjectvideregående skoler
dc.title«Det var gøy fordi jeg vanligvis ikke er så flink»: En kvalitativ studie om opplevelsen av exergames i kroppsøving og aktivitetslære: Perspektiver fra lærere, lærerstudenter og eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel