Implementeringen av Fagfornyelsen: En kvalitativ studie av læreres og avdelingslederes syn på Fagfornyelsen. «Hvordan ser lærere og avdelingsledere på LK20, og hva blir vektlagt i implementeringsprosessen på den respektive skolen?».
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081100Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å få innblikk i avdelingslederes og læreres syn på den nye læreplanen i kroppsøving (LK20), og hvordan de respektive skolene har arbeidet med implementeringen av læreplanen. Datainnsamlingen er gjort gjennom kvalitativ metode, hvor jeg har benyttet meg at semistrukturerte intervjuer. Utvalget av informanter er fra tre ulike skoler, med avdelingsleder i et individuelt intervju og tre til fire lærere i fokusgruppeintervju på respektive skoler. Analysen består av tematisk analyse. Forskningsprosjektets funn avdekker at lærerne er positive til innføringen av LK20, og ser det som nødvendig i sammenheng med utviklingen av samfunnet. Det kommer frem at lærerne har et helhetlig blikk på læreplanen, og trekker frem det positive med en ny overordnet del og en tydeligere rød tråd. Rettet mot implementeringsarbeidet er det gjort en rekke tiltak for å innføre den nye læreplanen, hvor arbeidet i all hovedsak er teoretisk. Avdelingsledere og lærere savner støtte ovenfra og utrykker at de føler seg overlatt litt til seg selv. Et av funnene peker på et tidligere skolesamarbeid med utgangspunkt i fylket, som ved innføringen av forrige læreplan var meget fruktbart, noe som ble savnet nå.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023