Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArnesen, Magnus
dc.date.accessioned2023-07-25T08:12:15Z
dc.date.available2023-07-25T08:12:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081203
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractNorske fotballklubbers arbeid med spillerlogistikk er med å legge grunnlaget for de sportslige prestasjonene. Kjøp og salg av spillere er en viktig del av klubbenes sportslige strategier for hvordan det arbeides med spillerlogistikk, som videre påvirker de økonomiske resultatene. Organiseringen av dette arbeidet med kjøp og salg av spillere gir forutsetningene for de spillerlogistikkansvarliges tilnærming til arbeidet. Formålet med denne masteroppgaven er derfor å bidra en økt forståelse av hvordan norske klubber arbeider med kjøp og salg av spillere, og videre hvorfor arbeidet er organisert på denne måten. Med utgangspunkt i spillerlogistikkens viktighet kan økt fokus rundt dette temaet bidra til å løfte det sportslige nivået og den økonomiske situasjonen i norsk fotball. Studien har en kvalitativ tilnærming og det empiriske materialet er innhentet ved hjelp av individuelle semistrukturerte intervjuer. Den konseptuelle konteksten bidrar til å øke forståelsen for hvordan utviklingen i norsk toppfotball har preget klubbenes arbeid med spillerlogistikk. Det teoretiske rammeverket gir en dypere forståelse av oppgavens viktigste temaer, som skal være med å beskrive og forklare hvordan klubbene arbeider med spillerlogistikk. Med bakgrunn i den konseptuelle konteksten blir det teoretiske rammeverket i sammenheng med tidligere forskning brukt til å tolke og analysere resultatene. Hovedfunnene viser at det er klubbene med de beste økonomiske forutsetningene som i størst grad prioriterer arbeidet med spillerlogistikk. Dette påvirker hvordan klubbene er organisert, som videre er utgangspunktet for de spillerlogistikkansvarliges daglige arbeid og deres tilnærming til spillerkjøp og spillersalg. Rosenborg BK, Molde FK og Vålerenga IF har egne avdelinger som arbeider med spillerlogistikken. Dette gir bedre forutsetninger i kartleggingen og rekrutteringen av nye spillere, og gir bedre intern kvalitetssikring i klubbens beslutningsprosesser. Sarpsborg 08 og Stabæk Fotball er mer avhengig av sportssjefens arbeid da de ikke er en del av en egen avdeling med fokus på arbeidet med spillerlogistikk. Uten den interne kvalitetssikringen og tydelig interne rollefordelingen søker sportssjefene eksterne personers bidrag, som blant annet påvirker klubbenes tilnærming til agenter. Klubbenes prioriteringer i organiseringen gir altså et bilde av om klubben ser på arbeidet med spillerlogistikk som en investering eller en kostnad.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectfotball
dc.subjectklubber
dc.subjectspillere
dc.subjectorganisering
dc.subjectinvesteringer
dc.subjectstrategier
dc.titleSpillerlogistikk i norsk toppfotball: Hvordan arbeider klubber i norsk toppfotball med kjøp og salg av spillere, og hvorfor organiserer de arbeidet på denne måten?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel