Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkogheim, Eimund Bårdseng
dc.date.accessioned2023-07-25T09:47:12Z
dc.date.available2023-07-25T09:47:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081242
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractUtøvelse av friluftsliv har vært en del av norsk skole siden tidlig på 1900-tallet. Pedagogiseringen av emnet skjedde likevel ikke før på 1970-tallet, da det ble utviklet et fyldigere pedagogisk tankegods for friluftsliv som mål og arbeidsform (Bischoff, 2000; Breivik, 1978; Leirhaug & Arnesen, 2016). Nå anses friluftsliv som et av hovedområdene i kroppsøving, med kompetansemål som går igjen gjennom hele skolegangen (Kunnskapsdepartementet, 2020). Likevel viser tidligere studier at forskningen på friluftslivsundervisning er begrenset, og en klar mangel i forskningen er studier som omhandler elevenes erfaringer og opplevelser av undervisningen (Abelsen & Leirhaug, 2017; Leirhaug & Arnesen, 2016). Et manglende fokus på elevperspektiver i forskningen på friluftsliv i skolen gjør det altså relevant å undersøke hvilke erfaringer elever har med dette. Følgende problemstilling har vært gjeldende for studien: Hvordan erfarer et utvalg elever i norsk videregående skole friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget? Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign og består av data fra observasjon av to turer, samt tre fokusgruppeintervju med elever fra klassene som var på tur. Studien finner at elevene anser friluftsliv som et mangfoldig fenomen som kan romme mye. Det kommer likevel frem at friluftsliv er en mangelvare i kroppsøving, selv om læreplanens intensjoner er tydelige. Elevene ønsker mer friluftslivsundervisning, men det er likevel ikke helt tydelig for elevene at friluftsliv faktisk er en del av kroppsøvingsfaget. Ønsket deres for undervisningen er mer ferdighetsutvikling, med særlig fokus på “hard skills” som å kunne lage bål. De uttrykker altså et ønske om å lære ferdigheter de kan bruke senere i livet, fordi de ser en mening ved dette. Flere peker også på det sosiale som en stor fordel ved undervisningen. Funnene tyder imidlertid på at elevene også ser verdien av langsomt friluftsliv på fritiden, og uttrykker at dette er særlig viktig for den psykiske helsen. Det virker likevel ikke som om elevene ser verdien av et langsomt friluftsliv i skolen. Utfordringer elevene trekker frem i forbindelse med friluftslivsundervisningen er særlig knyttet til tid, informasjon og utstyr. De vil gjerne ha mer friluftslivsundervisning, men forstår at dette kan være tidkrevende. Det fremmes også en tanke om at det er viktig med god informasjonsflyt i forkant av undervisningen, slik at alle kan delta på noenlunde likt grunnlag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectfriluftsliv
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectundervisning
dc.subjectelever
dc.subjecterfaring
dc.titleFriluftsliv i kroppsøving: En kvalitativ studie av hvordan et utvalg elever erfarer friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel