Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorchgrevink, Marthe
dc.date.accessioned2023-07-25T10:38:25Z
dc.date.available2023-07-25T10:38:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081252
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å undersøke nyutdannede kroppsøvingslæreres erfaringer i møte med skolehverdagen. For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført seks semistrukturerte intervjuer, hvor utvalget består av nyutdannede nytilsatte kroppsøvingslærere ved videregående skoler i Oslo og Viken. I motsetning til tradisjonell bruk av et teoretisk rammeverk, har jeg latt meg inspirere av prinsippene fra Grounded theory i denne avhandlingen. Gjennom bearbeiding og tolkning av kvalitative data, har jeg kommet frem til studiens teoretiske perspektiv induktivt. Med utgangspunkt i empirien, landet jeg til slutt på teorien om resiliens, hvor begrepet lærerresiliens er sentralt. Det handler om hva som opprettholder lærerne og gjør dem i stand til å trives, i stedet for å bare overleve yrket. Resultat og drøfting viser at de nyutdannede kroppsøvingslærernes erfaringer i møte med skolehverdagen står i kontrast til tidligere forskning som tegner et bilde av et «praksissjokk». Selv om studiens lærere anerkjenner problemområder i overgangen fra studie- til arbeidsliv, kommer det frem at de har beskyttelsesfaktorer som hjelper dem til å håndtere motgang og fungere i lærerrollen. En fellesnevner blant forholdende som fremstår beskyttende for informantene, er at de kan knyttes til deres selvtillit. For eksempel viser resultatene at lærerne finner trygghet i at de kommer inn i arbeidslivet med ny og faglig kunnskap om Fagfornyelsen. Studien antyder at praksisutdanningen har forbedringspotensialet når det kommer til å gi studentene et realistisk bilde av skolens hverdag, ettersom at dette kan kobles til flere av utfordringene som lærerne trekker frem. Alle de nyutdannede erfarte at de fikk støtte fra sine kolleger, men en hovedtendens er at informantene opplevde skolens veiledningstilbud som lite meningsfull. Avslutningsvis har jeg fremstilt og diskutert studiens hovedresultater, samt reflektert rundt forskningens nytteverdi og veien videre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectlærere
dc.subjectvideregående skoler
dc.subjecterfaringer
dc.titleNyutdannede kroppsøvingslæreres møte med skolehverdagen: En kvalitativ studie om hvordan seks nyutdannede kroppsøvingslærere erfarer møtet med skolehverdagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel