Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Stian
dc.date.accessioned2023-09-14T12:37:59Z
dc.date.available2023-09-14T12:37:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089503
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractNorges toppidrettsgymnas reklamerer med å være de beste på å tilrettelegge for elever som ønsker å kombinere toppidrett og videregående skole. Likevel er det flere elever på toppidrettsgymnas som slutter på skolen innen de har gjennomført tre skoleår. På bakgrunn av dette var formålet med min masteroppgave å finne ut av hva fotballelever på toppidrettsgymnas oppgir som årsaker til at de sluttet på skolen og følgende problemstilling ble utarbeidet: «Hvorfor slutter fotballelever på toppidrettsgymnas?» Studien gjennomføres ved bruk av kvalitativ forskningsmetode og det er blitt gjennomført seks semistrukterte intervjuer med elever som tidligere har gått på en fotball-linje ved et privat toppidrettsgymnas i Norge, og som sluttet før de fullførte alle skoleårene. Utvalget bestod av seks gutter mellom 18 og 25 år. For å besvare forskningsspørsmålet bestod det teoretiske rammeverket av Bronfenbrenner (1979) sin bioøkologiske utviklingsmodell, for å se på samspillet og spenningene mellom ulike arenaer og hvordan det påvirker individet, og Ryan og Decis (2017) selvbestemmelsesteori (SDT), for å undersøke om manglende tilfredstillelse av én eller flere av de grunnleggende psykologiske behovene for kompetanse, autonomi og tilhørighet kan føre til frafall. Resultatene viser at flertallet av elevene opplever manglende tilfredstillelse av én eller flere grunnleggende psykologiske behov i forbindelse med Ryan og Decis selvbestemmelsesteori. Det er flere årsaker til at elevene slutter på toppidrettsgymnas, og frafallet er sammensatt og komplekst. Noen av deltakerne opplever utfordringer med å balansere idrett og skolearbeid. Andre opplever utfordringer med å flytte hjemmefra for å gå på toppidrettsgymnas. Noen opplever mangel på medbestemmelse og at foreldrene deres er for mye involvert. Dårlig klassemiljø og mangel på sosialt liv er også et problem. I tillegg virker det som at samarbeidet mellom toppidrettsgymnas og klubblag, og skader påvirker elevenes motivasjon. Mangel på behovstilfredstillelse virker uansett å være hovedårsaken til at elevene slutter på toppidrettsgymnas.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjecttoppidrett
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectelever
dc.subjectfrafall
dc.subjectmotivasjon
dc.title«Jeg klarte bare ikke mer»: En kvalitativ studie av hvorfor fotballelever slutter på toppidrettsgymnasen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel