Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredsted, Bjørn Aasmund Østen
dc.date.accessioned2023-09-15T11:23:48Z
dc.date.available2023-09-15T11:23:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089727
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractSponsormarkedet er en av de raskest voksende markedsføringsplattformene både nasjonalt og internasjonalt. Eksisterende forskning omhandler i stor grad hvordan sponsoravtaler virker, og analyserer sponsoravtaler fra sponsorens perspektiv. Denne masteroppgaven ønsker å bryte med dette. Oppgaven vil undersøke hvilke strategiske beslutninger norske arrangører treffer under rekruttering av sponsorer til idrettsarrangementer for barn og ungdom, og i det videre samarbeidet med disse. Oppgaven vil med utgangspunkt i sponsorteori, markedsføringsteori og tidligere forskning analysere arrangørers valg i forbindelse med rekruttering og samarbeid med sponsorer, og undersøke hvordan disse påvirkes av ulike faktorer. For å samle inn data ble det benyttet en kollektiv case-studie med fire informanter. Arrangørene oppgaven vurderer gjør bevisste strategiske valg under de ulike delene av sponsoravtalens livssyklus. Avtaleperioden kan deles inn i fire perioder: (1) Før rekruttering, (2) under rekruttering, (3) før arrangement, (4) under arrangement. Under hver av disse tar arrangørene aktivt stilling til ulike strategiske beslutninger, for å maksimere nytteverdien av sine sponsoravtaler. Før rekruttering omhandler disse beslutningene hvem det skal opprettes kontakt med, og når dette skal skje. Under rekruttering dreier de strategiske valgene seg i større grad om sponsoren er en god «fit» for arrangementet, og hvilken verdi avtalene vil ha. I periodene før og under arrangementet blir det gjort strategiske valg rundt hvordan man best skal markedsføre sponsorene, samt om det skal gjøres noe utover kun markedsføring for disse. Oppgaven konkluderer med at det før rekruttering er viktig å være bevisst hullene arrangøren har i sin sponsorportefølje, slik at disse kan fylles på best mulig måte. Rekruttering av sponsorer benyttes også som et hjelpemiddel for å tilegne seg varer som trengs for å gjennomføre arrangementet. I perioden før og under arrangementet fokuserer arrangøren på å sikre logoeksponering for sponsorene, samt å bygge relasjoner – både mellom sponsor og arrangør, og mellom de ulike sponsorene. De strategiske beslutningene som treffes under rekrutteringsperioden får direkte betydning for det videre samarbeidet gjennom avtalens plassering i sponsorpyramidene, samt hva som blir tegnet i kontrakten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectidrett
dc.subjectarrangementer
dc.subjectsponsorer
dc.subjectsponsing
dc.subjectavtaler
dc.subjectrelasjoner
dc.subjectstrategier
dc.titleIdrettsarrangementers arbeid med sponsorer: En case-studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel