Folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie om seks ungdomsskoleelever sine erfaringer og forståelse av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090014Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og formål: Psykiske helseplager blant unge har de siste tiårene økt betraktelig. Faktorer som kan ha forårsaket økningen er skolerelatert press, kroppsmisnøye, sosiale medier og økende sosial ulikhet. I samsvar med denne økningen har det i læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 blitt implementert et tverrfaglig tema, Folkehelse og livsmestring. Hensikten med denne studien er å undersøke ungdomsskoleelevers erfaringer og forståelse av det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i kroppsøving. Hvilke tanker elevene har om hvordan trening, fysisk aktivitet og kroppsøving kan påvirke ungdommer sin psykiske helse, selvbilde og identitet skal også undersøkes.
Metode: Dette forskningsprosjektet har basert seg på en kvalitativ metodisk tilnærming. Det har blitt gjennomført syv semistrukturerte intervjuer; ett fokusgruppeintervju med tre kroppsøvingslærere og seks individuelle intervjuer med ungdomsskoleelever. Datamaterialet er analysert med en temaanalytisk tilnærming. Ungdom og ungdomstid, sosiokulturell læringsteori og salutogonese brukes som teoretisk rammeverk for studien, og er benyttet i en helhetlig sammenheng for å belyse problemstillingen.
Studiens funn: Det kommer tydelig frem i resultatene at dette er et tema som både elever og lærere tenker er viktig og relevant. Sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse blir trukket frem som det viktigste, sammen med selvbilde. Selvbilde blir trukket frem i flere sitasjoner, der både prestasjoner i kroppsøvingstimen og eget kroppsbilde spiller inn. Elevene har erfart lite eller ingen undervisning i Folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget. Elevene ønsker at det blir mer fokus på temaet kontinuerlig gjennom skoleåret, istedenfor sporadisk som de har opplevd nå. De vil ha mer tydelig informasjon og kunnskap om temaet, slik at de faktisk kan se sammenhenger og forstår hvordan de selv kan bruke dette i sitt eget liv.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023